Vill inte prata med någon men vill sluta vara ledsen
Hej! Jag är ledsen hela tiden. Fast jag har egentligen inte så mycket och vara ledsen över, mest stress över skolan kanske.. Men det är väldigt jobbigt att gå runt och vara ledsen hela tiden. Men jag vill inte prata med en psykolog, jag tycker det är jobbigt att uttrycka mig och visa att jag är ledsen. Vad kan jag göra när jag inte vill prata med någon men vill sluta vara ledsen hela tiden? Tack i förhand.
Wilma

BUP svarar:
Hej Wilma!
Du ställer en viktig och bra fråga. Att vara ledsen hela tiden är jobbigt, tungt och faktiskt inte bra att vara för länge. Därför brukar vi vuxna säga att det är viktigt att inte vara ensam med sin ledsenhet utan prata med någon om den. Men det finns självklart även saker man kan göra på egen hand för att försöka må bättre. Här kommer en lista:
- Se till att sova ordentligt
- Se till att äta regelbundet
- Skriv dagbok som ett sätt att föra ett samtal med dig själv. Då kan man gå tillbaka och läsa om hur det kändes tidigare, om något av det man tänkte på förut känns bättre nu t ex. Det är ett sätt att öva sig i att uttrycka hur det känns, att läsa det kan vara en övning i att tycka det är okej att visa ledsenhet. Det är okej att vara ledsen, det betyder inte att man är konstig eller dålig på något sätt. Vet du vad det är som känns läskigt med att visa att du är ledsen? Fundera och skriv ner dina tankar.
- Skriv ner och kartlägg hur du mår. Gör en kort anteckning i t ex mobiltelefonen över hur du mår (kanske med hjälp av smileys), vad du gör, och vad du har för tankar. Ett sätt att få lite koll på hur du faktiskt mår. Det kan göra att man hittar mönster i hur man mår (t ex den här aktiviteten får mig alltid att må dåligt, vad kan jag göra åt det?)
- Hitta aktiviteter du mår bra av och se till att göra dem. Det kan vara både enkla grejer som inte tar så mycket tid (t ex bada badkar och lyssna på en podd, lyssna på en favoritlåt) till lite större saker som kanske behöver planeras in och som kan vara trevliga att se fram emot (t ex en biofilm som släpps, eller att fika med en kompis).
- Gör ett schema med när du ska läsa läxor, plugga inför prov, göra skolarbete. Se till att det inte tar all tid utan planera även in återhämtning i form av saker du gillar. Det är viktigt för att klara av skolstressen!
- Samla kompisar eller familjemedlemmar och skriv ner saker ni tycker om hos varandra på lappar. Lägg lapparna i en skål och dra en i taget och gissa vem lappen handlar om.
Ett annat tips som i och för sig handlar om att prata med någon, men att man kan göra det utan att behöva träffa någon ansikte mot ansikte är att chatta med Bris eller med Tjejzonen. Kolla in deras hemsidor för att läsa mer om hur deras stöd ser ut. Det kan vara jättebra sätt att träna sig i att uttrycka sig och berätta om ledsenhet och samtidigt kunna få hjälp ändå.
Om det är så att man provat saker på egen hand och fortsatt känner sig ledsen nästan hela tiden, eller att man funderar på att skada sig själv eller känner att man inte orkar leva är det jätteviktigt att ta hjälp. Då finns det flera sätt att få hjälp på. Jag bifogar information som du kan läsa om det.
Hoppas du får hjälp av något av mina tips och att du får må bättre snart!