Hur berättar man för mamma att man har ett självskadebeteende?
Hur kan man berätta till sin mamma att man har ett självskadebeteende? Vill inte göra henne ledsen och är rädd vad hon kommer säga..
- M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Det är en viktig fråga och det är många som tycker det är svårt att berätta för sina föräldrar att de är ledsna och mår dåligt. Du är rädd att mamma ska bli ledsen och det kanske hon blir. Det är ändå ett klokt beslut att berätta för henne, även om det är svårt.
En del föräldrar blir nog rädda, ledsna och kanske börjar gråta. En del blir väldigt upprörda och kanske arga som första reaktion. Men, utan att känna din mamma, så tror jag att de allra flesta, när de hunnit tänka lite, blir tacksamma att deras barn känner förtroende nog att berätta för dem.
Att bli upprörd tror jag kan vara vanligt precis när man berättar. Det är en ganska vanlig, mänsklig reaktion. Det jag tror är viktigt att tänka på är att du ju vetat och kunnat förbereda dig men mamma kanske är totalt oförberedd och blir överraskad. Även om det många gånger också är så att föräldrar förstått att deras barn mått dåligt men inte riktigt vetat hur de ska fråga om det.
Så, jag tror det är bra att du har detta i tankarna när du ska berätta för din mamma. Hon kan reagera starkt först, men de flesta föräldrar brukar vilja hjälpa sina barn när de förstår och nu får hon en helt annan möjlighet att stödja dig.
Mitt råd är att ta ett tillfälle när det är lugnt hemma. Säg att du behöver prata med henne om en sak som du behöver hennes hjälp med. Berätta att du är orolig, ledsen, mår dåligt och att du börjat skada dig själv och behöver hjälp med det. Efter det kanske hon har en massa frågor innan ni kan prata om hur ni ska göra.
Ni kan vända dig till skolsköterska/kurator, till närmaste ungdomsmottagning eller till BUP.
Du kan också gå in på en sida som heter shedo. På deras webbplats finns ett diskussionsforum. De har också en jourmail och en jourtelefon. Du kan få bra information och bra tips där.
Mitt råd är att ni gemensamt vänder er till BUP. Det finns hjälp att få så dröj inte!