Hjälp för mina humörsvängningar
Jag är en tjej på 17 år som gått hos BUP i ca 3 år, huvudsakligen för social fobi och ätstörning. Jag har länge haft problem med humöret, att jag ofta är nere eller arg eller avundsjuk plötsligt. Jag genomgick en undersökning om emotionell instabilitet för att se om DBT passade mig. De sa att jag inte hade det problemet och jag fick aldrig hjälp för mina humörsvängningar.
Jag kan bli arg utan förvarning och jag blir ofta jätte avundsjuk/svartsjuk på folk i min omgivning och min pojkvän. Ibland skär jag mig och tänker på självmord ofta, gråter varje dag och vill inte vara så. Min pojkvän som står mig närmst märker detta och säger att jag har borderline, har läst på om det på nätet och tycker att det (till viss del) stämmer in på mig väldigt bra. Samtidigt säger han att han inte klarar av mig när jag beter mig illa mot honom och jag är så rädd för att förlora honom, då skulle allt gå åt helvete.
Min psykolog verkar inte förstå något av detta. Psykologen har också bestämt sig för att min pojkvän är kontrollerande fast han inte är det, och är emot pojkvännen jättemycket.
Har jag borderline? Hur vet man om man har det? Hur ska jag lyckas kommunicera med psykologen?
SG

BUP svarar:
Hej SG!
Du har haft långvariga bekymmer med hur du mår och då är det, precis som du gör, viktigt att fundera över vad som är problemet just nu, vad som hjälpt och vad som känns viktigt framåt. Det som brukar kallas för att utvärdera. Det är bra att du funderar tillsammans med din pojkvän, och jag tycker att du ska göra det även tillsammans med din psykolog. Nu närmar sig ett nytt år och då brukar det vara läge att utvärdera den kontakt man har på BUP tillsammans med sin behandlare. Om din behandlare inte föreslår det, så kan du göra det. Säg att du har några saker du funderat över, kanske kan det vara en hjälp att du har skrivit ner dina punkter innan så att ni har dem att utgå ifrån.
Du har bra och viktiga frågor som bäst funderas över tillsammans med din psykolog som är har tänkt kring den hjälp du får och som känner dig. Frågor som är svåra för mig att besvara. Att utvärdera handlar om att ringa in aktuella bekymmer och planera för framtiden. Jag tycker att du ska ta upp att det känns svårt för dig att din psykolog ifrågasätter din relation till din pojkvän, när du ser honom som ett mycket viktigt stöd. Att tycka olika, att inte hålla med sin psykolog kan kännas svårt att ta upp. Kanske eftersom det kan kännas som stark kritik, men är samtidigt viktigt eftersom det finns risk för att det missnöje du känner försvårar jobbet ni ska göra tillsammans mer om du inte tar upp det.
Diagnosen Borderline eller Emotionell instabilitet handlar om flera saker, humörsvängningar är en del. Att genomgå bedömning inför eventuell DBT (Dialektisk beteendeterapi) handlar också om att ta ställning till om just den behandlingen kan passa. Berätta för din psykolog att du fortfarande lider av dina humörsvängningar och att du fortfarande funderar över Borderline. Frågor till psykologen kan vara: hur tänker du kring mina humörsvängningar? Hur ska jag kunna hantera mitt humör så att det inte drabbar mina relationer lika mycket? Kanske kan ni ta valda delar ur DBT och jobba utifrån tillsammans, men det får du fråga din psykolog om det är möjligt.
Ditt perspektiv på hur du mår och dina funderingar är det som tar en behandling framåt, så ta upp dina frågor!