Rädd att hamna på mentalsjukhus
Jag gick till bup för ungefär 1 månad sen och när jag gick dit vågade jag inte säga allt för det känns som om att jag kommer att hamna på mentalsjukhus, finns det någon chans att jag kan få ett till akutmöte och berätta allt det som trycker ner mig mest. :( behöver snacka med någon på bup innan jag snart bestämmer mig för att ta självmord för jag orkar snart inte mer :/ kommer inte klara en sekund till
Millie

BUP svarar:
Hej Millie!
Precis som du själv känner, så är det jätteviktigt att prata med någon när det känns tungt. Vad bra att du tog kontakt med BUP, men självklart undrar jag vad det var som gjorde att du inte vågade berätta?
Du beskriver en rädsla att hamna på ”mentalsjukhus” (jag vet ju inte var i landet du bor, men här på sidan finns lite info om BUP-kliniken här i Stockholm och hur vi jobbar). Om man kommer till BUP blir man aldrig ”hux-flux” inlagd på kliniken. Det sker aldrig plötsligt, utan görs efter ordentliga bedömningssamtal med psykolog och läkare på din mottagning och i de allra flesta fall i överenskommelse med patienten och föräldrarna. Men innan man kommer dit brukar man ofta prova andra lösningar först (t ex medicin, intensivare samtalsbehandling eller annat - beroende på person och situation).
Jag tänker att det är jätteviktigt att du berättar hur det är för dig och hur du mår. Visst är det möjligt att få till ett akutmöte. I så fall råder jag dig att ringa till din mottagning och beskriva din situation och vad du skulle önska.
Ett annat alternativ för dig är att göra ett nytt försök med den behandlare du träffade på BUP. Att berätta för en främmande människa hur man mår kan ibland vara jättesvårt och kräver en hel del förtroende och tillit. Det är inte alltid tilliten finns där efter bara ett samtal, ibland behövs det flera.
Skulle du kunna göra några försök till? Jag tycker att du i så fall ska ta upp dina funderingar kring vad som skulle hända om du berättade och hur det där med inläggning på avdelning fungerar. Så att du får reda på det du behöver för att bli trygg med att berätta. (Kanske du kan ta hjälp av dina föräldrar?)
Hur du än gör, så vänta inte.
Även om det känns superjobbigt att prata om det, så är det ju faktiskt den enda vägen att gå om du ska få hjälp!
Lycka till!