Har sedan tre år tillbaka mått jättedåligt
Hej Bup!
Jag har sedan 3 år tillbaka mått jätte dåligt och varit så himla deppig... För 3 år sen så bytte min bästa vän skola, jag blev utfryst, hade ett stort bråk med min nya bästa kompis och så började mina föräldrar bråka (pappa började dricka).
Nu känns det som att i min nya skola kan jag inte vara mig själv förutom med en tjej. Men hon är ganska populär så jag blir ofta utanför... Så sitter mest ensam... Jag har 3 st bästa kompisar som jag känt sen jag var liten, men nu känns det som de vänder ryggen mot mig... De bryr sig inte längre om mig... Och så gjorde jag ett ADD test på nätet och kollade runt lite, och jag tror jag har ADD också för kan inte koncentrera mig alls i klassen förutom "ibland" om jag sitter i ett knäpptyst rum själv... Och är jätte bmyg av mig... Jag litar inte på mina föräldrar för de tror aldrig på mig elr så får de damp...
Jag mår skit... Orkar nt mera vill bara dö! :( Vet inte vad jag ska göra... För vill inte prata ansikte mot ansikte med någon eller i telefon så andra kan se...
Deppig

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du kom på att skriva hit när du nu har det så besvärligt och inte känner att du vill prata ansikte mot ansikte med någon. Fast jag undrar lite över det. Kan det bero på att du är blyg och har svårt att prata med någon om dina problem på det sättet? Det är inte ovanligt.
Alla har mer eller mindre svårt att prata om sig själv med någon man inte känner och direkt litar på och det vet de som pratar med ungdomar om. Det brukar bli lättare när man träffat personen och lärt känna hen lite.
Jag tar upp detta därför jag tycker du ska prata med din skolkurator om dina problem att vara koncentrerad i klassrummet så att du kan få hjälp med det. Sedan låter det väldigt besvärligt att din pappa har alkoholproblem och att dina föräldrar bråkar och du inte litar på dem.
Jag tror verkligen att du behöver någon att prata med om din situation. Ett bra ställe du kan ta kontakt med och chatta anonymt på är Tjejzonen eller Killfrågor. Där kan du få råd, stöd och hjälp för de problem du beskriver. Lycka till!