Är jag deprimerad eller har jag ångest?
Jag skär mig själv, jag äter nästan inte  jag sover nästan inte och är aldrig glad...är jag deprimerad eller har jag ångest?
Anynom

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du inte mår bra just nu. Kanske är du både nedstämd och orolig. Men vad man kallar det är kanske inte viktigast.  Det viktiga är att du behöver tala med någon om hur du känner dig. Ni kan då tillsammans försöka förstå varför det har blivit så här och vad du behöver för att det ska bli bättre.
Vänd dig till skolsköterska eller skolkurator. De är vana vid att prata med elever som har det kämpigt.
Om du tycker att det känns som ett allt för stort steg, så finns det möjlighet att chatta till exempel hos Killfrågor eller BRIS. De är jättebra att prata med och du kan vara anonym om du vill, vilket en del tycker känns skönt i början.
Vänta inte. Det kan snart bli bättre.