Mamma har hotat med att lägga in mig om jag skär mig
Hej.. jag har ett självskadebeteende, hade de förra året och fått tillbaka det igen... jag vill såklart få hjälp, men mamma har redan hota att lägga in mig om jag skär mig. HJÄLP mig snälla
fjortonårig förstörd tjej

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om både du och mamma hamnat i något slags panikläge. Det blir lätt så när svårigheter kommer tillbaka. Man tror att det är borta för gott men så dyker problemet upp igen. Jag tror att både du och mamma kan ta det lite lugnare. Du har ju redan slutat självskada en gång, då borde det vara lättare att göra om det. Du vet ju redan vad du skall göra eftersom du redan gjort det. Så är det ofta med problem som till exempel självskada, man faller tillbaks i gamla vanor när man råkar ut för nya problem i livet. Det låter som om det är det du gjort.
Förra gången du slutade självskada, fick du hjälp någonstans? I så fall kan du och mamma vända sig dit igen om ni inte klarar av det själva. Hur gjorde du förra gången du slutade? Gör det igen.
När det gäller det här med inläggning är det något man bara använder i yttersta nödfall när någon behöver skyddas för sig själv. Jag gissar att det inte kommer att vara aktuellt i ditt fall. Hur som helst är det inte mamma som bestämmer en sådan sak utan något som vårdpersonal kan erbjuda om det bedöms som absolut är nödvändigt.
Det går att få stöd och hjälp på nätet hos SHEDO. Kan vara värt att kika in hos dem, tycker jag.
Så dra dig inte för att söka hjälp om du tycker att det behövs och lycka till.