Jag lider av depression och självskadebeteende
Hej, Jag lider utav deprisson och självskade betende.. Min mamma har nu fått reda på det och vill veta varför jag skär.. Varför jag gör det är pga utav henne. Varje dag när jag kommer hem från skolan säger hon - Kom och kolla va söt du va! jag har ändrat stil så hon visar bilder på mig när jag såg ut som alla andra.. Sen kan hon komma och bara skrika på mig och säga att jag e dum i huvudet och liknande. Jag är bisexuell men vill inte berätta det för henne eftersom att hon e homofob, rasist och transfobisk. Ibland vid middags bordet kan hon sitta och säga: Usch vad jag hatar muslimer.. Detta är inte okej och jag skäms över att vara denna persons dotter.. vet inte riktigt vad jag ska göra..
Phoenix

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du ska försöka ta hand om dig själv på ett bra sätt oavsett hur din mamma är.
Du skriver att du skär dig på grund av din mamma. Hur hänger det ihop? Att du är deprimerad kanske också hänger ihop med hur du har det hemma?
Jag tycker att nu när din mamma känner till att du självskadar dig så är det ett bra tillfälle för dig att söka hjälp för att att må bättre. Under den behandlingen kan du också få hjälp med de underliggande problemen du tar upp.
Så säg till din mamma att du behöver hjälp för att sluta självskada dig så kan ni tillsammans ta kontakt med BUP.
Lycka till!