Kan man göra om en utredning?
Hej.
Jag gjorde för ett par år sen en adhd utredning men dom beslutade att "symptomen" inte va tillräckligt omfattande för att fastställa en diagnos. Jag lider förfarande av samma problem och dom bli mer grövre ju längre tiden går. Min fråga är om man kan göra om en utredning? Kan en utredning visa fel?
Förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Ja, man kan göra om utredningar men då måste det gå en viss tid mellan den första och andra utredningen.  Sen måste man förstås göra en bedömning ifall det är vettigt att göra det. En utredning är jämt en slags bedömning. Det är inte som att ta tempen när man har feber att man exakt kan säga om du har feber eller inte. Det finns alltså inget exakt sant eller falskt svar på frågan om du lider av ADHD.
Vad skulle vara annorlunda för dig om fick en diagnos? På vilket sätt skulle det vara till hjälp? Jag tror att det är de här frågorna som är viktiga att hitta svaret på. För egentligen skall du få den hjälp du behöver även utan diagnos. Skolan har till uppgift att se till att du får det stöd du behöver för att lära dig så bra det går. Det skall de göra oavsett om du har en diagnos eller inte. Diagnoser kan vara till hjälp för att stödet skall bli det rätta. Men man kan förstås även beskriva hur problemen ser ut utan att sätta en diagnos på dig och stötta dig på ett bra sätt.
Eftersom du redan blivit utredd men inte fick någon diagnos har någon förstås uppmärksammat att du har svårigheter. De skall du kunna få hjälp med även om du inte har en ADHD diagnos.
Ta hjälp av dina föräldrar och prata med till exempel mentor om hur du skall få bättre stöttning i skolan.
Lycka till.