Våldtagen av en kollega
Hej,
jag blev våldtagen av en kollega till mig för ca 1 år sedan. Jag har försökt att glömma och trycka undan detta nu sedan det hände, jag flyttade till och med utomlands direkt efter förundersökningen lagts ner för att jag inte ville bli påmind. Men nu när min hemflytt närmar sig har jag fler och fler panikångestattacker. Jag gråter och gråter och det slutar inte. Jag blir bara deppig, vill inte göra nånting och jag känner mig äcklig igen som jag gjorde precis efter övergreppet. Nu vet jag inte vad jag ska göra längre, kommer det någonsin att gå över?
Du kan kalla mig Penny

BUP svarar:
Hej Penny!
Jag tror att många vill göra precis som du när det varit med om hemska upplevelser, stoppa undan dem och glömma. Det funkar inte alltid så bra i längden men ibland kan det vara nödvändigt för stunden för att klara av att gå vidare i livet. Att en så svår upplevelse som att bli utsatt för en våldtäkt kommer tillbaka senare tycker jag inte är konstigt och det kanske inte är förrän nu som du kan klara av att hantera upplevelsen.
En så hemsk och sammansatt upplevelse som den varit med om tycker jag att du skall söka stöd och hjälp för. Du undrar om det kommer att gå över och som svar på det är att det finns bra behandlingar för det du beskriver. Sen kommer förstås själva händelsen finnas som ett tråkigt minne men ett minne som troligen får en allt mindre betydelse och påverkan på ditt liv.
Om du bor i Stockholm kan du vända dig till Kris- och Traumacentrum på Södermalm för hjälp. Jag gissar att de i annat fall kan tipsa dig om vart du skall vända dig. Akutmottagning för våldtagna kvinnor kan säkert också hjälpa dig.
Lycka till