Är det nödvändigt med förnyad utredning?
Hej!
några korta frågor men något som jag har gått och funderat på ganska länge. Jag är 17 år och har blivit utredd för borderline vilket jag hade,nu vill dom göra utredningar och se om jag har ADHD och asperger också.. är det verkligen nödvändigt? Är det vanligt att ha ADHD och asperger med borderline?
Tacksam för svar!
Leona

BUP svarar:
Hej!
Det är viktiga frågor du har att ställa och klokt att du ställer dem. Men, jag tycker absolut att du ska diskutera det här med är dem (på BUP antar jag?) som har tagit upp det.
Det är ju väldigt viktigt för dig att få veta varför de tycker det skulle vara bra med ny utredning. Det är inte konstigt om du känner att det känns tungt att starta igen när du redan gjort en utredning och frågar dig om det verkligen är nödvändigt. Det är ju du som bestämmer om du vill göra det här och ska det göras så är det ju för att du ska vara hjälpt av det.
Ni behöver prata om skälen till att de föreslagit förnyad utredning.  Du måste få väga för och emot och avgöra om det känns meningsfullt. Jag kan tyvärr inte säga hur vanligt förekommande det är att ha dessa tre diagnoser samtidigt. Jag har inte hittat någon specifik statistik över det.
Mitt råd är att säga att du är tveksam till förnyad utredning och vill diskutera det ordentligt innan du ger dig in på det. Det är rimligt och jag tror att det bara tas emot positivt att du har funderat.