För några timmar sedan fick jag veta att min pappa dött
några timmar sen fick jag veta att min pappa dött för några månader sen medans det jag har trott i flera månader att min pappa har suttit inne i fängelse för droger. Jag lider redan med att se hur mina små bröder blir värre och värre skolkar och röker och följer mina fotspår (jag började göra dåliga grejer när min lillebror dog och mamma började misshandla mig) min pappa var en av dom enda personer som står upp för mig jag har vänner men vill inte att dom ska tycka synd om mig jag vill leva normalt men vet inte hur jag ska kunna gå till skolan utan att bryta ihop snälla pappa kom tillbaka
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilka oerhört sorgliga nyheter som just nått dig. Att tidigt förlora en förälder är en mycket svår sak. Att du levt i en annan tro om din pappa måste dessutom väcka en massa svåra tankar. Att du känner dig ledsen och otröstlig så här precis efter beskedet är inte alls konstigt.
Sorg är inte enkelt och det finns många sätt att sörja på. Det finns nog egentligen inga fel sätt, men det är viktigt att det finns stöd omkring en, vuxna att prata med för att försöka förstå och få känna saker. Vänner drabbas också av sorgen när en vän gör det, i bästa fall kan det innebära att de kan vara ett stöd genom att lyssna på dina tankar och finnas nära både när du känner dig ledsen eller känner andra känslor. Du får ta det i din takt, men att de får höra vad som hänt är ett bra första steg, när du känner dig redo.
Det låter som att du varit med om en hel del redan i livet. Du skriver att din mamma misshandlat dig. Ingen förälder får slå sitt barn. Gör hon det fortfarande? Det behöver hon få hjälp med så att hon kan sluta, om det är så.
Förutom sorgen efter din pappa så innebär det att du saknar en person som stått upp för dig. Jag tänker att det är viktigt att det fylls på med andra personer som kan ha dina behov i fokus. Som kan stötta dig i den oro du känner för dina småsyskon och som kan visa att vuxenvärlden finns där när saker är jobbiga när man är ung.
Sådana personer finns men ibland kan de kännas svåra att hitta, det kan vara olika svårt att våga lita på andra, beroende på vad man har för erfarenheter.
Man kan behöva fundera och välja ut vilket alternativ som känns bäst, men det är också viktigt att våga prova och att våga berätta vad man själv tror att man behöver och hur man vill ha det.
Det kan kännas svårt, men vi är många som jobbar med stöd till barn och unga. Vi finns på skolor, som skolkuratorer och skolsköterskor, som kuratorer på ungdomsmottagningar eller som behandlare på BUP eller socialtjänsten
Din sorg är viktig, den behöver få ta plats, och den behöver få finnas tillsammans med andra för att den ska kunna kännas hanterbar. Jag beklagar sorgen, dina minnen av din pappa kommer du alltid att ha kvar.