Vad har jag för diagnos?
Har gjort i princip alla tester (och läst massa forum/texter osv) där ute för om man är deprimerad,
Nästan varenda en stämmer, klart att vissa saker inte stämmer men jag mår ärligt talat inte bra.
Om jag nu är deprimerad går det tydligt i svackor, det kanske mer är att jag är nedstämd eller har någon form av utmattningssyndrom?
Speciellt denna texten stämde varenda punkt där det stod om vanliga symtom för depression; https://mind.se/psykisk-ohalsa/nedstamdhet-depression/
Iaf, tacksam för svar inom kortast
^︵^

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt kloka brev. Du söker verkligen efter en förklaring, eller något som gör ditt dåliga mående begripligt. Tyvärr måste jag göra dig besviken, det går inte att förstå via webben. För att förstå hur någon känner sig inuti, hur man haft det, hur situationen ser ut nu, vad som hänt, vilka andra viktiga personer som finns med mera så måste man söka på annat sätt än på nätet. Det är sant att webben kan ge god ledning en bit på vägen, men inte så att det räcker. För att kunna ställa en diagnos måste man träffa och samtala med en professionell person.
Här på Frågelådan ställer vi aldrig diagnoser, men vi svarar utifrån det vi fått veta utifrån breven. Svaren blir mer resonerande och det är också nödvändigt att tänka igenom, försöka se olika alternativ och möjligheter innan man kan gå vidare. Det låter kanske krångligt, men att förstå och hjälpa till på ett bra sätt är en process som går stegvis och tar tid.
Det är alltid bäst när man kan prata med sina föräldrar i första hand. Beroende på hur dåligt du mår så behöver du kanske gå vidare till skolkuratorn eller till BUP. Du har redan tankar om varför du mår dåligt, det är bra att du kan ta upp de funderingarna och att tillsammans med en professionell vuxen gå igenom vad det är du känner igen och vad som är annorlunda.
Lycka till att komma framåt i den process som du har påbörjat!