Var det våldtäkt?
Hej! Är det fortfarande våldtäkt även fast det inte innehöll våld och vaginalt sex? (Syftar på oralt nu). Jag KÄNDE mig tvingad att göra det för annars skulle han bli arg, han juckade på mig fast jag sa sluta. Eller vad klassas det som?
Förvirrad

BUP svarar:
Hej Förvirrad!
Du har skrivit en kort men viktig fråga, men som du nog förstår så kan jag inte göra en juridisk bedömning. Det får jurister göra och då behöver de en mer utförlig beskrivning av vad som hände.
Men oavsett det kan jag säga att sexuella handlingar som genomförs trots den ena partens nej betraktas som sexuellt övergrepp.
Om det dessutom ska definieras som våldtäkt bedöms för sig. Eftersom du är osäker så råder jag dig att kontakta ungdomsmottagningen för att tala mer om vad du varit med om, och om du bör gå vidare med det.
Där kan du vara anonym om du vill.
Lycka till!