Måste man söka hjälp via skolan?
Hej.
Om man vill söka hjälp, måste man göra det via skolan då? Skolan är helt enkelt inte en bra plats för mig just nu då jag är väldigt blyg. Har skrivit till BUP innan då fick då svaret "eftersom att du endast är 12 år kan du få bättre hjälp om du söker hjälp via skolan".
Orkar knappt ens bry mig om vård längre. Har försökt berätta för nån och tagit reda på vart kan kan få hjälp så sjukt måbga gånger nu men jag vet ändå aldrig vart jag ska vända mig. Struntar i att berätta för nån eller whatever. De e lättare att bara avsluta allt. Om nån brydde sig skulle dom väll ha sett?
Jaja, vart man kan få vård för depression kan va bra o veta om man bryter ihop iaf.
Tack på förhand c:
Ingen

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du tidigare fått rådet av oss att du på grund av din ålder skulle få bättre hjälp i skolan. Jag kan inte veta vad som stod i ditt mejl när du fick ett sådant svar och jag kan inte heller se själva svaret till dig. Därför gör jag här ett förtydligande kring vad som gäller. Det kan jag göra bara utifrån det som du nu skriver i ditt mejl.
Jag förstår att du har varit nedstämd och känt dig deprimerad sedan en längre tid tillbaka och därför undrar du var någonstans du kan få vård för depression. Det är sorgligt och faktiskt ganska upprörande att du hittills inte fick hjälp trots att du har gjort flera försök att hitta rätt. Det är imponerande att du orkar och inte ger upp utan fortsätter att kämpa för det du har rätt till: stöd, hjälp, lösning för dina problem.
I ditt nuvarande mejl skriver du ingenting om dina familjeförhållanden och föräldrarna. Därför börjar jag med frågan, vet någon av dina föräldrar hur dåligt du mår? Kan du vända dig till dem? För i så fall är det bästa om någon av dina föräldrar ringer till den BUP-mottagning som du tillhör utifrån din bostadsort (adresser finns här på vår hemsidan). Du kan även ringa själv och i vissa fall tar BUP emot barn i din ålder för ett första samtal men sedan vill man i alla fall att föräldrarna ska vara med. Barns problem brukar lösas i samarbete med föräldrarna, ofta behöver man uppnå förändringar i barnets närmaste omgivning, det vill säga i familjerelationer. Föräldrarna kan själva vara i behov av råd hur de kan hjälpa sitt barn förutom att barnet själv ska kunna ha egen tid för samtal och behandling.
Men du har kanske tidigare skrivit någonting om att du inte vill prata med dina föräldrar om dina problem. Det var kanske därför du fick rådet att vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan och diskutera med dem hur du kan få den vård du behöver. Det händer ofta att just skolsköterskan eller kuratorn kan tala först med föräldrarna eller med någon av dem och att förklara, motivera och öppna för gemensamt samtal med dem. Du säger att skolan "inte är en bra plats för dig". Men jag talar inte om skolan i största allmänhet utan om personer i elevvården som du skulle kunna vända dig till. Har du försökt på den vägen?
Du säger också att du är väldigt blyg och det hindrar dig i att söka hjälp på det sättet jag föreslår här ovan. Det känner jag igen, du är inte ensam om att ha en sådan svårighet. Det som eventuellt kan underlätta för dig är att titta på den lista jag bifogar här och välja en nätkontakt där man kan få råd och vägledning per telefon eller via chatt. Det brukar underlätta för ungdomar som har svårt för att direkt träffa någon och öppna sig.
Till sist måste jag säga att det är jättebra och starkt av dig att du inte ger upp! Du vet att det finns hjälp men hittills har du inte lyckats att nå fram och det är mycket mycket beklagligt.  Fortsätt, försök på de vägar jag föreslagit i mitt svar nu.