Vet inte hur jag ska ta mig ut ur allt jobbigt
Hej, jag är en tjej på 17 snart 18 år. Den 22 juli rev jag mig själv med en nål för första gången, innan dess hade jag bara haft tankar på att åka till himmelen. Nu den senaste månaden efter att ha gått på diet så försöker jag hoppa över frukosten å skippar lunchen oftast, om jag äter något är det en frukt. I dag åt jag inte förs än klockan 4 å då var det godis åt middag vid 6 typ. Jag är inte sugen på mat längre de enda som jag tycker e gott nu för tiden är godis, hemma tvingar jag i mig maten för att mamma å pappa inte ska misstänka något. Jag börja hos en psykolog i dag å har tidigare gått till kuratorn men det känns inte som att dem kan hjälpa mig. Jag vet inte hur jag ska ta mig ut ur allt jobbigt (gick hos en psykolog förra året med men hon sluta).
Ha en bra dag :)
En ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Så klokt av dig att ha sökt hjälp när du har det så kämpigt! Det är helt rätt väg för att du ska få en bra möjlighet att ta dig ut ur allt det jobbiga. Det låter sedan som du haft otur tidigare då du sökt hjälp genom att en psykolog slutat och en kuratorskontakt inte fungerat bra.
Jag undrar hur det påverkat dig att psykologen slutade som du gick hos? Det kan ju kännas väldigt svårt om man anförtrott sig åt en behandlare och den personen sedan försvinner. Det kan ofta också göra det svårt att våga anförtro sig åt en ny psykolog. Tror du att sådant påverkar dig nu?  Jag tänker att det inte kan vara helt lätt för dig att tro på att en ny psykolog ska kunna hjälpa dig och att den personen ska stanna tills du mår bättre.
Jag hoppas att du ändå kan våga satsa på att den nya psykologen vartefter ska kunna ge dig den hjälp du behöver och att ni tillsammans ger det behandlingsarbetet den tid det behöver. Jag vet inte om det är så för dig men eftersom du har det så kämpigt så kanske du vill se en positiv förändring snabbt. Det är väldigt mänskligt och vanligt att man önskar en snabb lindring, men ofta tar behandlingen ganska lång tid. Tänk på att du kan ta upp direkt med din psykolog om du har några tvivel runt behandlingen eller funderingar kring den. Då har psykologen möjlighet att anpassa behandlingen i en riktning som känns bättre för dig.
Ge inte upp om att få den hjälp du behöver! Lycka till!