Att reda ut om man har depression
Hej..
Hur länge tar en utredning så man får skrivet att man är deprimerad? Jag mår verkligen inte alls bra, & har gjort de några år nu. Jag vill söka hjälp, få hjälp.. men orkar ej ta tag i det om det tar för länge..
Svara mig snälla

BUP svarar:
Hej!
Du har mått dåligt och känt dig nedstämd sedan en längre tid tillbaka. Det är jättebra att du bestämt dig att söka hjälp. Inget barn eller ungdom ska gå år ut och år in och må som du gjort. Och det mest avgörande är att man - som du nu gjort - bestämmer sig för att ta hjälp. För det finns hjälp att få.
Du kan söka hjälp på olika ställen. Konkreta förslag finns i de länkar jag bifogar här. Hur snabbt man får en första tid kan variera. Men att komma fram till en diagnos - som du tror i ditt fall är depression - brukar inte kräva mer än några samtal.
Jag undrar om du har talat med dina föräldrar om hur du mår. Eller om de har märkt att du har problem med nedstämdhet? Jag vet att en del ungdomar tror att föräldrarna inte skulle förstå eller de vill inte belasta sina föräldrar med sina problem eller det är också möjligt att de av många andra erfarenheter inte litar på sina föräldrar. Jag vet inte hur det är i ditt fall. Om du har möjligt att be dem om hjälp att kontakta BUP eller vårdcentralen är det bäst. Men i din ålder kan man också ringa själv.
Än en gång vill jag upprepa: det absolut viktigaste är att du tar det första steget mot att komma ut ur en negativ bana. Att lyfta sig ut ur en rundgång av negativa tankar och känslor går oftast med stöd genom samtal, ibland kombinerat med medicinering.
Förhala inte det nu, följ de råd du läser här och i de bifogade länkarna.