Svårt att koncentrera mig och tappar bort saker
Hej jag är en tjej på 15 år och har sjukt svårt att koncentrera mig typ i allt. I skolan tappar jag jämt bort alla mina saker och minns inte vart jag lägger dom, jag kan inte sitta stilla på lektionen mer än 10 minuter utan att min hjärna ska tänka på annat och efter jag läst en text eller om någon läser åt mig så typ slutar jag höra eller se den texten för allt blir bara ett stort måln i mitt huvud, när någon säger något glömmer jag det efter typ 1 minut. Samma med fritiden jag tappar jämt bort alltid jag kan lägga något på ett ställe sen glömmer jag bort det, jag åker också moped och rider så kan typ en fågel flyga förbi och jag börjar tänka på det eller en människa som går förbi och jag börjar typ räkna människans fotsteg. Det har varit såhär i flera år som har gjort att jag inte klarar massa ämnen i skolan och inte blir godkänd, jag jobbar i liten grupp med 3 andra elever bara men det funkar ändå inte. Min mamma och lärare har försökt med massa saker att lägga upp planer, påminna mig men det går inte för jag glömmer de sekunden efter. Jag undrar vad det kan bero på? Mår inte heller dåligt eller så i livet, är nöjd med allt utom att det är såhär.
alma

BUP svarar:
Hej Alma -tack för ditt brev!
Trots att du skriver att du har svårt att koncentrera dig och är glömsk beskriver du väldigt väl hur din vardag ser ut. För mig som läser blir det tydligt att det här ger dig många frågor om vad det kan bero på, precis som du skriver. Du beskriver att du ofta glömmer saker, har svårt att sitta still och inte klarar alla ämnen i skolan.
Att vara tankspridd och ha svårt att fokusera behöver inte betyda att man är sämre än andra på något sätt. Alla människor är olika med olika egenskaper: vissa trivs bäst med att sitta stilla och läsa, andra trivs när de får röra mycket på sig, till exempel. Jag är övertygad om att du har många starka sidor, men skolan är ju lite speciell eftersom den kräver att alla ska kunna vara stilla länge och fokusera på en sak. När man också är tonåring växer ju både hjärnan och kroppen fortfarande, och det kan göra att livet är lite extra rörigt ibland. Om man har mycket aktiviteter eller om det är mycket som händer i livet kan man bli stressad, och stress är något som påverkar vår förmåga att koncentrera oss mycket.
Jag förstår att det har varit såhär i flera år för dig och att både skolan och din mamma har försökt att hitta olika lösningar för att det ska funka bättre. Det låter bra att din omgivning stöttar dig och att du annars mår bra i livet. Jag vet inte om du pratar med din familj eller med andra vuxna om dina tankar om vad som blir svårt för dig? Jag tror att det är bra att berätta hur du tänker om dig själv, det handlar ju om dig och ditt liv, och där är du den som vet bäst. Men lösningar kan man behöva leta efter tillsammans för att hitta.
Unga som beskriver liknande problem som du tar ibland kontakt med BUP där de bor. Där får man tillsammans med sin eller sina föräldrar beskriva hur man mår och hur ens vardag ser ut. Ibland gör man också en utredning, med olika tester och intervjuer. Ibland sammanfattas svårigheter i en diagnos, som kan hjälpa både ungdomen och deras omgivning att bättre förstå och kunna hjälpa till. Jag vet inte om det är något som du funderat över eller om det skulle kännas aktuellt för dig? Du verkar veta ganska bra vad du har svårt med, och det är en viktig styrka, eftersom du kan beskriva för andra vad du behöver hjälp med, precis som du gjort i ditt brev hit.
Jag hoppas att du känner dig hjälpt av det här svaret och kan hitta vägar vidare.