Alla tankar tröttar ut mig -vart ska jag vända mig?
Hej, jag tror att jag är "psykiskt sjuk" om man får säga så.
Jag har överaktiv hjärna, tänker på allt hela tiden. Alltså allt, hur saker ser ut, hur de luktar, låter, får panik på saker som är bakom mig då jag inte kan se det och ha kontroll över det. När det blir för mycket är det jättesvårt att bestämma sig för vad som är viktigast. Alla tankar tröttar ut mig jättemycket.
Jag blir arg riktigt snabbt och kan ligga och bara skrika av ilska utan anledning. Jag förstår inte i stunden vad jag gör. Efteråt mår jag jättedåligt och får ångest över saker jag sagt och gjort. JAg blir också helt utmattad efter ett "utbrott".
Jag har läst på ganska mycket om adhd och en sorts add (ring of fire add) stämmer typ in på mig precis.
Vill inte oroa min mamma med mer problem då det redan är oroligt i familjen. Vart ska jag vända mig för att få ett svar på mitt beteende.
Tack.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du läst in dig och kommit fram till att det vore bra att förstå mer av de svårigheter du beskriver. Jag håller med om att det skulle kunna vara hjälpsamt för dig att prata mer om hur du mår, vad som är bekymmersamt för dig och vilken hjälp som kunde vara bra.
Du skriver att det är oroligt i familjen, sådant påverkar också hur vi mår och har det. Hur länge har du mått som du gör nu? Hänger det ihop med hur det är i familjen tänker du? Det finns lite olika vägar att ta för att få vidare hjälp.
Ett sätt är att prata med någon ur elevhälsoteamet på din skola, såsom skolsköterska, skolkurator, skolpsykolog. Handlar det om att göra en ADHD-utredning är det bra att skolan samlar ihop material för hur det är för dig där och sammanställer en remiss till BUP eller den vårdgivare som bedömer ADHD där du bor. Skolan har koll på var remissen ska skickas. Föräldrar behöver vara delaktiga i en ADHD-bedömning. Deras information om dig från när du var liten är värdefull för att kunna ta ställning till hur man ska se på dina bekymmer. Elevhälsoteamet kan hjälpa till att prata med dina föräldrar om det känns svårt för dig att göra på egen hand.
Ett annat sätt att förstå mer av varför du har det jobbigt är genom att söka hjälp på ungdomsmottagningen. Dit kan du ringa själv och i en samtalskontakt prata om hur du har det. Därifrån kan du sedan få vidare hjälp om så behövs.
Jag skickar även med lite mer information som jag tror kan vara bra för dig att läsa. Och du, att du pratar med din mamma om hur du mår måste kanske inte betyda att du oroar henne mer, det kan också vara skönt för henne att veta om att det finns saker du kämpar med och som du kan få mer hjälp med professionellt.
Ta hand om dig!