Ingen tar mig på allvar
Hej.
Det känns som att ingen tar mig på allvar. Jag har varit deprimerad så länge jag kan minnas, men nu känns det som folk börjar bli trötta på mig. De verkar inte orka med mig längre. Vissa säger "alla har sina dåliga dagar" och jag vet att alla har det, men när jag har en dålig dag så kan jag likagärna hoppa från balkongen. Alla har verkat sluta bry sig. De får mig att känna att det är jag som överreagerar, att det är mig det är fel på. Jag orkar inte.

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att slå fast att det bara är du själv som riktigt kan veta hur dåligt du mår! Ingen har rätt att säga att du överreagerar. Du berättar att du varit deprimerad så länge du kan minnas och det tycker jag låter riktigt allvarligt. Jag undrar över hur det kan det komma sig att du inte fått hjälp för länge sedan? Det tycker jag är riktigt upprörande. Du har lika mycket rätt som alla andra att få hjälp då du mår så dåligt att du inte riktigt orkar.
Jag vet inte så mycket om din hemsituation men jag tycker att du ska försöka prata med dina föräldrar om hur nedstämd du är. Det kanske du redan försökt och i så fall råder jag dig att söka upp kuratorn på din skola och prata med hen. Du skulle också kunna söka upp närmsta Ungdomsmottagning och be om en samtalskontakt. På nätet finns Tjejzonen där det går att få chatta med en så kallad storasyster som kan vara ett mycket bra stöd.
Nu är det viktigt du tar dig själv på allvar och ser till att du får hjälp. Du ska absolut inte behöva ha det så kämpigt då det finns hjälp att få.
Varmt lycka till!