Jag mår väldigt psykiskt och fysisk dåligt
Hej!
Jag är mår väldigt psykiskt och fysisk dåligt , jag skär mig själv och jag är helst inne i ett mörkt rum, där jag kan va själv.
vill ni att jag ska gå till en utav er och prata om allt eller vad är erat råd ?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vi brukar försöka få ungdomar som mår dåligt att prata med någon. Det behöver inte i första hand vara BUP. Vi tror att det är viktigt att kunna prata om hur man mår med någon vuxen - sina föräldrar i första hand.  Men vi vet att det inte alltid går och då blir man lätt väldigt ensam med sina problem och besvär. Ofta vill ungdomar inte berätta att de självskadar sig. Vi ser ofta på självskada som ett sätt att hantera ångest. Det kan hjälpa för stunden men det är ofta vanebildande och skapar lätt nya och större problem.
Att man självskadar sig brukar vara svårt att berätta för föräldrar därför man inte tror de kommer att förstå och ofta gör de inte det på en gång för de har ingen egen erfarenhet av något liknande. De kan också bli väldigt oroliga och det kan också göra att de blir mindre bra på att lyssna och försöka förstå.
Så mitt råd till dig är att du försöker prata med dina föräldrar. Och eftersom du mår väldigt psykiskt och fysiskt dåligt tycker jag det är en bra ide att ta kontakt med BUP. Du behöver då göra det tillsammans med dina föräldrar.
Men om du inte har pratat med någon om hur du mår kan det ibland kännas enklare att ta kontakt med skolkuratorn. Hen kan hjälpa dig både hur du skulle kunna prata med dina föräldrar och också hur du/ni tar kontakt med BUP.
Ett annat sätt att få lite mer hjälp skulle kunna vara att ringa Bris Tel.116 111 och prata med en kurator där. Då är du anonym men kan berätta lite mer om din situation än du har gjort i ditt brev eller du kan också chatta på Tjejzonen för att få mer stöd och hjälp att komma ur ditt mörka rum.
Det var bra att du skrev till oss. Jag tror du känner på dig att du behöver lite hjälp nu för att komma ut i ljuset. Det finns många möjligheter när du själv känner att du är beredd och vågar!
Lycka till!