Väntar på BUP
Hej,
Socialtjänsten har skickat en remiss till bup för ca 2 veckor sen, jag vet inte hur lång tid det tar för mig att få tid.
Jag måste prata nu. NU NU NU. Jag vill verkligen bara dö, det är det enda jag tänker på hela tiden och min depression har blivit värre igen och jag vet inte hur jag ska hantera det då jag slutat gå till Första Linjen (och inte tänker gå tillbaka dit)
Jag behöver verkligen prata AKUT, jag kämpar så hårt med att inte ta livet av mig själv just nu. Jag har noll koncentration, inget fokus alls, ingen motivation, ingenting. Skulle egentligen pluggat inför ett prov just nu men jag förstår ingenting för jag är SÅ okoncentrerad.
Men jag vill inte åka till bupakuten, delvis för att jag inte tror min mamma kommer förstå mig och delvis för att jag är rädd att jag kanske tar någon annans plats eller att jag inte mår tillräckligt dåligt, vad ska jag göra???
Lilo

BUP svarar:
Hej Lilo
Det låter jobbigt. Du vill tala med någon nu, väntar på att få en kontakt på BUP och vet inte hur länge du får vänta. Tyvärr så kan det ibland dröja innan man får sin första tid på BUP och när man har det så kämpigt som du verkar ha det, så kan det förstås kännas outhärdligt.
Du skriver att du inte tror din mamma kommer att förstå dig om du vill gå akut, så det första du kan göra är kanske att försöka förklara hur du känner för henne. Ni kan då tillsammans prata om hur bråttom det är för dig med att få tala med någon. Tror du att det skulle vara möjligt?
Sedan kan du be din mamma ringa till BUP och fråga när ni kommer att få en tid. Din mamma kan då också berätta för dem att du känner att du inte orkar med att vänta länge. För att få komma till BUP måste man ju oftast vänta men hur länge man måste vänta beror också på hur dåligt man mår. Du kan också ringa själv till BUP och fråga om du tycker det känns lättare. Telefonnumret hittar du under "Hitta mottagning" här på hemsidan
Om man mår så dåligt att man inte kan vänta alls utan behöver komma samma dag ska man  ringa BUP-mottagningen akut och berätta om hur det är. (Det går att söka akut till sin mottagning under kontorstid. Du behöver alltså inte åka till BUP-akuten, om du förstår hur jag menar?)  Då bedömer den man talar med om det är så akut att man ska få en tid samma dag. Den man i så fall träffar är oftast en annan behandlare än den man sedan får gå till och det kan bli en viss väntetid på den fortsatta kontakten.
Börja med att försöka tala med din mamma. Om det av någon anledning inte går kan du kanske tala med den socialsekreterare som har skrivit remissen.
Om du känner att inget av mina tips är tillräckliga för dig, just nu, så skulle jag rekommendera dig att ringa eller chatta med Mind- Självmordslinjen. De har öppet dygnet runt och du kan vara anonym om du så vill.
Jag hoppas att du får tid på BUP snart, ge inte upp!