Min psykolog ska sluta snart
Hej! Jag har gått och går fortfarande till en psykolog i mer en ett halv år nu. Hen betyder verkligen mycket för mig och vet inte hur jag skulle klara mig utan hen. Nu finns det ett problem. Hen ska sluta snart och jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag kunna leva utan hen??? Snälla svara jag behöver er verkligen!!! Hur ska allt fortsätta? Vad ska jag göra? Jag mår fortfarande jätte dåligt och vad ska jag göra när hen är borta?
En tjej som behöver nån!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. De frågor du tar upp här är frågor som du behöver prata om med din psykolog och det är frågor jag hoppas att din psykolog kommer ta upp med dig i god tid innan ni slutar.
Det är viktigt att ni kan prata om er avslutning. Eftersom psykologen ska sluta så måste er kontakt avslutas innan du själv vill och innan du känner dig riktigt färdig.
Det är också viktigt att du får chans och tid att prata om hur det känns för dig. Det kan finnas många känslor när det blir som du beskriver. Känslor av övergivenhet, besvikelse, ilska och sorg är vanliga och det är bra om ni kan prata om det tillsammans.
Sedan är det också bra och brukligt att prata och planera om fortsättningen. Du skriver att du fortfarande mår dåligt. Kanske behöver du fortsätta i en ny samtalskontakt? Vem då och på vilket sätt? Du ställer själv frågorna och det är frågor jag tycker du ska få hjälp med.
Att avsluta en samtalskontakt som är viktig är inte lätt och jag hoppas verkligen att din nuvarande psykolog kan hjälpa dig på ett bra sätt nu när det blir så jobbigt för dig.  Om inte din psykolog tar upp de viktiga frågorna du undrar över hoppas jag att du kan. Det är absolut rätt och riktigt att göra det så att också er avslutning blir något bra för dig.
Lycka till!