Tappat livslusten
Hej, jag är en 16 årig tjej som har tappat livslusten. Precis börjat natur på gymnasiet och hamnat i en bra klass, men problemet är att jag nästan aldrig är glad längre, och kan inte sluta att tänka på att allt är så meningslöst. Vilket bl.a påverkar mina skolresultat, jag pluggar inte längre och spendera ingen av min tid till att göra något som jag inte orkar, (vilket i stort sett är allt). Blir allt mer lat och mindre social. Vad ska jag göra, vill inte och vågar inte lägga mina meningslösa problem på någon annan!
Lostgirl

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Jag tycker att du på ett fint sätt fångar det som brukar ske när människor blir deppiga. Man monterar ner sitt liv och riskerar att hamna i dystra tankar, nedvärdering av sig själv, trötthet och brist på lust att göra saker. Det som visat sig vara den enklaste och också den mest effektiva medicinen mot tappad livslust är att sluta nedmonteringen av livet och istället försöka bygga på det.
Några tips brukar vara att fundera på vad som varit roligt och meningsfullt att göra tidigare i livet. När du kommer på det, försök att göra det igen. Försök att gå emot din impuls att stanna hemma istället för att träffa vänner. Var lite schyst mot dig själv och var nöjd med små positiva saker du gör som kan hjälpa dig att må bättre. Ja, det finns mycket du kan göra själv för att ta dig ur ditt låga läge.
Jag tycker också att du skall kolla din hälsa på Vårdcentralen. Vissa ämnesbrister kan visa sig i nedstämdhet och det skulle vara synd om du har det så här jobbigt när det kanske lätt kan avhjälpas. På många Vårdcentraler kan de också erbjuda psykologiskt stöd om det skulle visa sig att du skulle vara hjälpt av det.
Önskar dig det bästa