Skickar bilder för att få uppmärksamhet
Jag är 17 år och oskuld. När jag var 9 år började jag chatta med äldre män på internet. ibland med webcam o ibland bara skicka bilder. Jag var ganska ensam som barn då min bror gick Adhd utredning hos er. Mina föräldrars fokus låg därmed på honom. Jag fick ingen uppmärksamhet som liten och söker därmed detta på vad jag tror är fel sätt. Jag håller fortfarande på med att skicka bilder för att få uppmärksamhet. När jag har skickat dem så får jag alltid en komplimang tillbaka men efter det får jag grov ångest. Jag kan lixom inte hindra mig själv. Ofta säger männen typ "Skulle aldrig trott att du vore oskuld" pga bilderna. Jag vet att jag kan blocka männen men jag vill inte det men samtidigt mår jag skit dåligt varje gång. Det känns som att detta är något som kommer påvärka mina framtida relationer som att jag ska kasta mig på första bästa. Det är lixom som ett beroende som måste öka lite för varje gång man skickar. Samtidigt är det lite som självskadebeteende, försök till att skada mig inombords lixom. Räknas säkert inte som det men ändå. (Jag går redan hos er men jag vågar inte säga detta ) Jag vet att det är olagligt att be om bilder så men jag väljer ju samtidigt själv att skicka dom. Jag vet inte. känns lixom inte bra men jag gör det ändå.
Min fråga är typ om det är vanligt att vissa gör som jag gör och om det är något man bör söka hjälp för.
S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är ganska vanligt på BUP att vi träffar ungdomar som visat bilder på sig själva på internet och fått problem av olika slag. Så det är inget ovanligt att prata om hos oss.
Jag tycker du skriver väldigt resonerade och insiktsfullt. Eftersom du så beskriver ditt beteende både som ett slags beroende och självskadebeteende som du inte riktigt själv kan upphöra med så tycker jag du ska ta upp det i din kontakt.
Om du inte vågar berätta för din kontakt kanske du kan börja med att säga att det finns någon du inte vågar prata om. Det brukar vara ett sätt att närma sig det som man tycker är jobbigt att berätta om. Alla har i början sina hemligheter i en samtalskontakt men när man känner mer förtroende så brukar man så småningom också berätta mer om det som känns förbjudet och svårt.
SafeSelfie finns mycket bra att läsa.
Lycka till!