Tror det kan vara depression
Hej!
När jag skriver det här är klockan 00:40 så det jag skriver nu kanske blir flummigt eller oläsligt men jag känner ändå att det här är något jag vill fråga om.
Jo, saken är den att jag inte riktigt vet hur jag mår.. Eller jo det gör jag ju men det känns ändå som att jag bara hittar på för mig själv att jag har problemfritt och mår dåligt för att verka viktig. Det är anledningen till varför ingen annan vet och till varför jag inte sökt hjälp ännu. Idag fick jag ett grovt behov att skada mig själv och djupa självmordstakar. Jag vill ha hjälp med det som jag tror kan vara en depression men vågar inte berätta för mina föräldrar. Kan man ta kontakt med BUP utan föräldrar? Vad ska jag göra?
Sen så tänker jag onormalt mkt på vad jag äter och hur jag tränar men är inte så underviktig. Räknar alla kcal i en app och försöker gå ner. Är det normalt?
~

BUP svarar:
Hej!
Ditt brev är varken flummigt eller svårt att förstå. Du mår inte alls bra just nu och det är klokt att du skriver för att få hjälp. När man får tankar om att skada sig själv eller tänker på självmord så ska man berätta om det. Bra att du nu tar mer hjälp!
Vad gäller din fråga om vad du äter och hur du tränar så tänker jag att du tar upp det av en anledning, för att det oroar dig. Stämmer det? Att tänka mycket på mat och försöka kontrollera vad man äter är varningstecken. Kroppen behöver mat för att må bra, även för psykiskt välmående. När man mår dåligt är det extra viktigt att ta hand om sig själv (tillsammans med stöd från vuxna) genom att äta, sova och röra på sig i lagoma mängder.
Jag vet inte så mycket om hur du har det runt omkring dig, om det hänt något särskilt som gör att du mår dåligt eller inte. Det kan vara olika. Hur som ska man inte behöva skämmas för att må dåligt. Du är inte ensam, det kan hända alla och det viktigaste är att man tar hjälp av andra. Det finns bra hjälp att få.
Varför känns det svårt att prata med dina föräldrar? Är det för att du skäms för att du mår dåligt eller något annat? Många gånger kan det kännas bra för föräldrar att få veta hur deras barn mår och då kunna hjälpa till.
Vill du prata mer med någon utomstående först så kan du ringa till Bris på telefonnummer 116 111 för att prata mer med en kurator där. Då går det bra att vara anonym om man vill. Eller ta hjälp på skolan, berätta för en lärare att du skulle vilja ha hjälp för hur du mår eller sök upp skolsköterskan och berätta. Det är ett bra sätt att få stöd i hur man kan prata med föräldrar och få mer hjälp med hur man mår. Berätta som du har gjort i ditt brev hit. Det går även att ringa till BUP själv, men utifrån att du är 12 år så tror jag att du får bättre hjälp genom att gå via skolan. Ta hand om dig!