Kan medicin påverka menstruationen?
Hej bup! Vet ej om jag frågar fel sida men testar!! Jag har adhd sedan agusti 2016 och har sedan då och tidigare tid tagit medicin. Har som mest tagit Conserta och tar idag Conserta 27 34 (/36?) ml.
jag hade redan fått min mens då och hafft den en gång innan, jag har hafft den en gång efter jag börjat med medicin men den har aldrig kommit efter. Mellan första gången ich andra var det 3/4 månader och det är vanligt i början men efter andra gången så har den ej kommit (fick andra gången i september) och jag undrar om medicinen gör påverkan? För man går ner i vikt och då kan den sluta, kan säga att jag har ej haft sex då jag är oskuld och 13 år! Tack på förhand!!
Kajza

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Som du misstänkte kan vi inte riktigt svara på din fråga eftersom det är en läkemedelsfråga som man behöver medicinsk kunskap för och vi har ingen läkare som svarar på frågor här.
Men, du ska absolut ta upp den här frågan med den som ordinerat medicinen. Om du får den genom BUP så brukar det vara så att man träffar en sjuksköterska för uppföljning av medicinen och då kan du fråga hen. Det är viktigt och bra att man diskuterar och tar reda på så mycket som möjligt om både medicinering och annat man undrar över, som just påverkan på menstruation.