Grejer som mina föräldrar inte vill att jag ska säga
Hej bup!
mitt problem började i ca februari förra året där jag tillslut sa till mina föräldrar att jag tyckte det var jobbigt att vara i sociala sammanhang. Vi kontaktade skolkuratorn och jag fick hjälp hos första linjen med barnpsykiatrin. Fick också en tid till er som jag har nästa vecka. Nu idag insåg jag att mina problem många gånger har med saker hemma och med familjen att göra. Jag vet att det finns en del grejer som mina föräldrar inte vill att jag ska säga eftersom både dem och jag är rädda för att socialtjänsten ska ingripa. Jag vill inte att min då pappa som följer med in när jag ska prata med er för jag vill inte att han ska veta att jag sagt endel saker. Han kommer isåfall bli jätte arg på mig över varför jag berättade de efteråt. Jag själv har insett att jag måste säga dessa grejer dels för att kunna få hjälp men också för att detta spelar stor roll över hur jag mår. Jag har mått jätte dåligt senaste halvåret och har fått kämpa för att kliva upp ur sängen på morgonen. Funkar det att jag får prata själv först utan att min pappa är med?
Hejsianir

BUP svarar:
Hej!
Du tänker mycket klokt och klarsynt när du vill berätta om allt som händer i familjen och som du tycker, eller till och med vet, är en del av dina problem.
Att du är öppen i kontakten på BUP är verkligen en förutsättning för att förstå din situation och därigenom också en förutsättning för att få rätt hjälp.
Jag förstår att du inte kan tala helt öppet i dina föräldrars närvaro eftersom du är rädd för att de skulle bli arga på dig. Det är en välkänd situation för oss på BUP.
Många barn och ungdomar vill få en egen tid när de fritt kan berätta om svåra förhållanden eller händelser i familjen.
Det kan vara ett helt separat besök eller i anslutning till den tid man har tillsammans med familjen.
Jag råder dig att du ska säga till den behandlare ni träffar första gången att du vill få en tid enskilt med henne/honom. Du behöver inte förklara mer, det ska räcka.
Och återigen: du tänker rätt, om du håller tillbaka viktig information kan det leda till att man sätter in fel eller missriktad hjälp. Våga be om egen tid, det är inget konstigt med det!