Dricker och röker på
Hejsan. Jag är en tjej på 17 år som länge mått väldigt dåligt i perioder. Mina föräldrar har grova alkoholproblem och har haft det ända senan jag föddes (dom träffades på ett AA möte haha) och mycket minnen från min barndom tynger ned mig ännu idag. Mamma har hepatit C som hon fick pga att hon delade sprutor förr, vilket oroar mig eftersom hon har väldigt dåliga värden och trots det dricker väldigt mycket. Jag själv dricker nästintill varje helg och kan knappt tänka mig ett liv utan festande och skojsigheter. Jag brukar också använda mig utav droger för att självmedicinera någon gång ibland. inte ofta, men det händer att jag röker på lite då och då och tar nått piller hit å dit. Vad ska jag göra för att kunna ta tag i mitt liv och må bra? just nu känns allt hopplöst och jag ser inte mig själv någonstans i framtiden. Jag går till en kurator men hon inser inte hur allvarlig jag är när jag berättar om mitt mående. Jag har aldrig kunnat ta åt mig av råd från kuratorer eller soc utan allt rinner av mig och jag fortsätter vara deprimerad. Min kurator vet inget om mitt alkohol ''beroende'' eller min användning av droger. Men vad ska jag ta mig till?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du vänder dig till oss med din fråga hur du ska kunna ta tag i ditt missbruk och i ditt liv överhuvud taget. Din insikt om att detta är ett allvarligt problem är den första och viktigaste förutsättningen att verkligen kunna göra något åt det och så småningom bli av med missbruket.
Du har ett tungt arv av dina missbrukande föräldrar. Tyvärr är det så att barn som växer upp i sådana miljöer löper större risk att själva bli missbrukare. Men det betyder inte att man inte kan bryta detta arv och lämna missbruket bakom sig. Det finns hjälp att få.
Du går hos en kurator men du talar inte om ditt beroendeproblem. Hon har alltså ingen chans att hjälpa dig vidare till en behandling som missbruket kräver. Du antyder att du haft någon form av kontakt med socialtjänsten men det ledde inte heller till något resultat.
Utifrån den information du ger mig i ditt mejl kan jag säga att du snarast ska ta kontakt med mariaungdom.se, mottagningen för unga med alkohol- eller/och drogproblem.  Detta är mitt förslag om du bor i Stockholm.
Om du bor någon annanstans i landet behöver jag hänvisa dig till lokala BUP och att du ber dem om hjälp eller hänvisning till den lokala beroendevården.
Om du bestämmer dig för att berätta om detta för den kurator du går hos kan hon kanske också hjälpa dig med remiss eller ytterligare hänvisning utifrån din bostadsort. Överväg om inte detta är den kortaste vägen.
Jag vill betona: du har en god insikt om att ditt liv inte kommer att hamna på rätt köl utan hjälp ut ur missbruksvärlden. Du har sett i din egen familj vilka svåra konsekvenser missbruket har.
Hoppas att det ger dig tillräcklig motivation och styrka att söka hjälp och inte ge upp om du stöter på svårigheter i din kamp för ett gott och missbruksfritt liv.
Ett ytterligare tips är att gå in på drugsmart.com för mer information och vägledning.