Sedan jag började med sertralin så var sex inte skönt längre
Hej bup   När jag var 17 år så fick problem med ångest så bokade tid hos er. Jag fick träffa en överläkare som skrev ut sertralin och jag har sedan dess tagit 150 mg i ungefär 1 år. Nu har jag slutat för att jag jag tappade väldigt mycket hår och för att sexlusten försvann. Nu har det gått 5 veckor sedan jag slutade och det har fortfarande inte blivit någon förbättring. Jag hade aldrig dessa besvär innan jag började med sertralin, tro mig. Just nu känner jag en otrolig besvikelse att läkaren inte nämnde att biverkningar kan kvarstå permanent. Jag var aldrig deprimerad innan jag började med sertralin men nu efter jag slutat så är det otroligt jobbigt. Sedan jag började med sertralin så var sex inte skönt längre, jag har tappat all känsel i ollonet och penisen, och utlösning och orgasm känns knappt nu även fast jag har slutat:( Det finns tydligen något som heter PSSD som står för Post Sertraline Sexuall Disorder. Jag vet seriöst inte vad jag ska ta mig till längre. Jag läser ofta om det här på internet och blir bara mer nedstämd ju längre tiden går. Jag har också känt mig yr och haft problem med balansen sedan jag slutade. Tänker ofta på om sertralin har förstört min ämmnesomsättning eller om den påverkar hjärnans och kroppens utveckling eller om den kan förändra ens personlighet. Jag hoppas bara med allt jag har att jag kan bli den jag var innan jag började med sertralin igen. Detta betyder så mycket för en kille på 18 år som alltid varit sexuellt aktiv. Jag gråter inombords varje gång jag tänker på detta så snälla ge mig ett seriöst svar ni på bup eftersom jag känner att ni är de ända som kan hjälpa mig.
Kille 18 år som slutat med sertralin

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vi kan dessvärre inte undersöka dig på alla de sätt som kanske behövs för utreda de frågor du har om din medicinering och de biverkningar du tar upp. Naturligtvis ska du få hjälp för detta!
Vi tror det bästa är att du tar kontakt med en vårdcentral. Läkarna där har stor erfarenhet av den medicinering du haft och har alla resurser till medicinska undersökningar av dig som kan behövas. De kan också rekvirera din  journal från BUP.
Kanske ska du inte läsa så mycket om alla hemska möjligheter på internet?! Det behöver verkligen inte vara så illa som värsta scenariot!
Ta kontakt med en vårdcentral och prata med en läkare irl!
Lycka till!