Misstänker att jag har OCD
Hej! Jag har sen ett tag tillbaka misstänk att jag har OCD, men är själv lite rädd för att förlita mig på andra så har inte gjort någonting för att lösa mitt problem. Ända sen jag var liten kan jag minnas hur jag var tvungen att gå på trottoaren och trampa exakt rätt antal steg eller springa till trappan innan ytterdörren han stängas och fick göra om detta tills jag lyckades, hur jag alltid måste skölja av vattenglaset 10, 20 eller 40 gånger innan jag dricker. Detta är för mig inga stora problem men på senare har jag lagt märke till att hela mitt sätt att tänka är speciellt. Jag kan föreställa mig riktigt obehagliga saker som att någon bryter sig in och våldtar mig, och jag försöker komma på en plan för hur jag skulle klara mig ur den situationen och likn.
Ikväll gick det dock så långt att jag nästan var otrogen mot min alldeles perfekta pojkvän, jag vet inte hur men jag är helt säker på att det är mina tankar som spelade ett spratt och jag är riktigt rädd att det någon gång kommer få mig att gå över gränsen. Jag får liksom upp fantasier som jag inte är ett dugg intresserad av (som att ligga med denna personen), men intalar mig på något sätt att det är rätt sak att göra. Vet inte ens om detta är OCD eller något men jag hoppas innerligt att det inte var mitt riktiga jag. Jag drömmer också otroligt mycket mardrömmar och kan gå runt och motvilligt tänka på sånt hela dagen efter. Jag inbillar mig alltid att jag är världens värsta människa på grund av mina hemska tankar om att jag är ond innerst inne och hade kunnat vara otrogen utan att blinka.
Vad tror ni? Kan det vara OCD eller liknande som jag lider av och borde jag göra något åt det? /16 år från Göteborg
Ellinor

BUP svarar:
Hej Ellinor och tack för ditt brev!
Vilka jobbiga tankar du har.
Samtidigt verkar du ha en insikt i att det bara är tankar och inget annat. Vi kan ju faktiskt och har dessutom rätten, att tänka vad vi vill. Som tur är har vi ett samvete som berättar för oss vad som rätt och vad som är fel att göra.
Men tänka hur som helst får vi förstås göra. Men för dig verkar det vara så att du inte riktigt litar på din egen förmåga att bestämma vad du skall göra. Att tankarna skulle bestämma och inte du. Så är det förstås inte. Det är du som bestämmer.
Det du beskriver påminner om vanliga tankar hos de som lider av tvångssyndrom (OCD). Du beskriver att du som yngre hade en del saker för dig som många kan känna igen, som att inte gå på streck. En del sådana tankar och beteenden har de flesta och som du så klokt skriver var det tidigare inte till något stort besvär. I så fall kan man förstås leva med det. Så nu är frågan om det som du är med om nuförtiden tillräckligt knepigt och till hinder för dig för att du skall söka hjälp.
Du skriver att du har svårt att förlita dig på andra. Många som lider av tvångsproblematik kan tycka att det är svårt att prata om det eftersom de skäms över sina tvång. Vet inte hur det är för dig och om det håller dig tillbaka. Vi som träffar personer som lider av tvångssyndrom är vana att höra många olika saker. Här på vår sida kan du läsa flera frågor om tvångsproblematik. Kanske att du kan känna igen dig.
Kanske att du nu är mogen att söka hjälp trots allt - du vågade ju faktisk skriva hit och beskriva dina problem.
Vi på BUP träffar ofta personer med tvångstankar och är vana att hjälpa till med den här problematiken.
Välkommen!