Börjar tro jag har en depression
Hej jag är 13 årig tjej som har känt sig ganska ledsen under en lång tid nu. Jag har haft självmordstankar och har även fått sömnproblem. jag börjar tro att jag har en depression så Jag sökte lite om de på internet och nästan allt som står där stämmer in på mig, jag vill bara veta vart jag ska vända mig för att kolla upp om jag har en depression och vem de är bra att prata med.
Rjf

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Om du mår så dåligt att du har självmordstankar och sömnproblem är det bra att du funderar på att söka hjälp. Eftersom du inte är så gammal kommer det bli lättare att söka hjälp om dina föräldrar känner till hur du mår och kan hjälpa dig ta kontakt. Känner de till hur du mår och kan du prata med dem?
Det finns flera ställen där du kan få hjälp. Du ska kunna få hjälp på en vårdcentral där du bor. Be dina föräldrar ta kontakt och boka tid för ett möte. Det finns också ungdomsmottagningar dit du kan vända dig för de problem du beskriver. Du kan även vända dig till BUP.
På alla dessa ställen kommer man att prata med dig om de symptom du beskriver och göra en bedömning om du har diagnosen ”depression”.
Det viktiga, tänker jag, är kanske inte om du har diagnosen eller inte, utan att du får hjälp att må bra igen.
Om du känner dig osäker på hur du ska göra kanske du kan ta kontakt med din skolkurator eller skolsköterska och diskutera med hen var du bäst kan få hjälp.
Du kan också ringa Bris tel. 116 111 och få mer hjälp hur du ska göra.
Lycka till!