Rökte cannabis för ett år sedan och mardrömmen går inte över
Hej jag har känt mig konstig sen drygt ett år sen då rökte jag på med en kille och hamnade i en slags dröm i min gärna med massa mönster som rörde sig mot mig och mitt hjärta typ som "hoppade" ut ungefär en vecka efter det så kändes det fortfarande som jag va i en dröm men jag reagerade inte på det efter två veckor fick jag panikångest attacker och trodde att killen jag var med inte var verklig utan att han var bara en bild av det vi rökte så ja tog avstånd från honom jag trodde att han kunde dyka upp när som helst och att allt skulle bli vitt sen går han emot mig och torterar mig o säger att jag aldrig kommer vakna jag vaknade ofta mitt i natten o trodde att jag skulle dö efter som det kändes som jag föll det känns som saker rör sig mot mig jag glömmer saker ja är paranoid ser glitter får panik attacker och hör ett sus i öronen hela tiden hela världen är ändrad när jag tittar så är allt färgglatt eller jätte grått ibland känns det som en målad bild och det är som jag ser vart ända partikel och allting rör sig svagt människor ser inte lika dana ut dom ser animerade ut o jag kan inte sluta förneka att det är normalt jag får också dejavo väldigt ofta det är som att jag känner igen vad folk säger o att det har hänt förut det är som marken under mig skakar till  ibland känner jag också doften av cannabis o det gör mig rädd jag glömmer saker hela tiden och jag vill ha hjälp samtidig som jag tänker att jag inte behöver någon hjälp i snart ett år har jag förnekat detta med det blir ju fan inte bättre när min säkerhets plan är borta så kommer ja ge upp allt om detta inte försvinner det läskigaste är nog att jag har blivit spesiallist på att dölja det jag vet inte vad som händer men jag har vant mig vid det jag kommer inte ihåg när jag inte hadde alla dessa symtomet sist vad är det för nåt???
från mig te dig

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver. På din beskrivning förstår jag det som att du får väldigt skrämmande mardrömslika upplevelser där hela din verklighetsuppfattning rubbas. Det kan vara, som du tror, att dina symtom har utlösts av cannabis. Men oavsett vad som utlöst symtomen så behöver du söka till BUP (sök närmaste mottagning här på förstasidan) för att få hjälp så att det går över.
Jag vet inte om du har bra relation med dina föräldrar - om det känns möjligt så är det bra att berätta för dem så att de kan stödja dig i det här. Det måste du avgöra, jag vet ju inte något om din familj.
Om det hållit i sig i ett år så kommer det inte att gå över av sig självt, utan det är nödvändigt att ta hjälp. Dessutom är det bättre att inte gå och försöka stå ut själv under lång tid utan istället söka så snabbt som möjligt.
Du behöver både medicinsk hjälp för att stoppa de skrämmande upplevelserna och få prata med någon om vad du varit med om. Det är också bra om du inte tar några droger nu eftersom det kan utlösa fler läskiga upplevelser.
Du är inte ensam om att ha råkat ut för det här, det är tyvärr något som hänt fler. Det finns bra hjälp att få och man kommer att känna igen din berättelse och veta vad du pratar om.
Så tveka inte, du behöver inte gå omkring ensam och bära på detta.