Vad betyder diagnosen?
Jag och mamma beställde hem mina journaler ifrån bup och som diagnos står det: "blandade ångest och depressionstillstånd". Varken mamma eller jag förstår vad det innebär och det står inget på Internet om det. Mamma vill att jag ska fråga min psykolog, men jag vågar inte. Kan ni svara på vad diagnosen betyder?
Lissie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Jag tycker att mamma eller du ska kontakta BUP och be den som ställt diagnosen i journalen förklara hur man tänkt.
Det är ingen ovanlig fråga och det är ingen som tycker att det är ett onödigt eller dumt önskemål att få en diagnos förklarad.
Tvärtom kan det bli en bra diskussion om hur de tänkt och du får tillfälle att avgöra om du tycker att det stämmer och du känner igen dig. Kanske att du och mamma skulle boka ett gemensamt möte med din psykolog?
Om du tycker att det förslaget känns helt omöjligt så skulle du kunna maila eller skriva brev till din psykolog och be att hen tar upp det när ni ses nästa gång.
Det är bra att du funderar och vill veta!