Jobbigt att alla frågar mig hela tiden
Hej bup.
Jag heter Tea och är 14 år, 02a. Jag tror jag är inne i en depression. I ca 1/5 har jag haft självskade beteende. Jag har skärt mig själv. Ibland vara rispor och ibland djupa blödande sår. Det är ingenting i mitt liv som har hänt som orsakat min depression, och jag tycker att det är jobbigt att alla frågar mig det hela tiden.
Jag har varit tvungen att gå igenom allt detta ensam. Jag har dock vänner som försöker finnas därför mig, och få mig att må bättre, men efter som att dominte har varit med om något liknande eller inte är utbildade inom ämnet hjälper det inte att prata med dom. Dessutom vill jag inte påverka dom på något sätt.
Jag har också varit hos kuratorn och pratat med henne men det hjälpte inte alls, och hon sa till min mamma att jag behövde hjälp från någon med mer utbildning och kunskaper.
Jag är rädd för mig själv, jag kan inte sluta skära mig själv. Jag är väldigt rädd att edt ska gå så långt så att det slutar i något värre än detta. Jag tycker att allt folk ser i mig är att jag har skärt mig, men det är inte det som är problemet, problemet är att jag inte mår bra.
Jag inser att jag måste ha hjälp! Än så länge vill jag bara skriva med någon som kan hjälpa mig, jag känner mig inte redo för ett möte. Kan ni hjälpa mig?
Tea

BUP svarar:
Hej Tea!
Det kan vara nog så jobbigt med frågor som är svåra att svara på. Framför allt om man själv kanske inte vet varför det känns som det gör. Jag tror att många tänker att man måste ha rätt svar på frågan för att kunna ändra något i sitt liv. Kanske att de som frågar tror att de behöver ett rätt svar för att kunna vara till hjälp?
När det gäller just de problem du beskriver är det nog inte helt ovanligt att man kommer in i olyckliga spiraler där man inte riktigt vet hur det hela började. Man mår dåligt och därför börjar man göra sig illa. Man mår illa för att man skadar sig och då skadar man sig mer och mår därefter ännu mer illa. Och så där kan det hålla på. Som en dålig vana.
I så fall blir uppgiften att bryta vanan och kanske inte att i första hand hitta svaret på varför du gör dig illa.
Ett sätt att göra det på är att hitta andra och bättre sätt än att skada dig när du har det tufft. På föreningen Shedo:s hemsida finns både tips om vad man kan göra istället för att skada sig när impulsen kommer och möjlighet att skriva mejl för att få hjälp.
BUP har också ett projekt för att hjälpa ungdomar med ditt problem över internet. Kolla på BUP:s hemsida och sök på BIP Erita.
Vänta nu inte med att söka hjälp, det är lättare att sluta innan det har gått väldigt långt.
Lycka till