Jag vill sova hela tiden
Hej! Jag är en tjej som går i nian. I 8an började jag känna mig nedstämd nästan varje dag, men det gick att distrahera mig själv genom att läsa eller kolla på film. Nu, ungefär ett år senare har det blivit mycket värre, det är svårt att ta mig upp ur sängen och jag gråter mig till sömns nästan varje kväll. Jag kan inte längre komma ifrån eller distrahera mig sjäv från mina känslor. Jag vill sova hela tiden, men samtidigt är det svårt att somna med alla tankar och ångest. Jag kan få mig själv att göra saker med människor efter skolan för jag är så utmattad och ledsen, trots att jag inte egentligen kan hitta en anledning till varför jag känner så här. Jag kan knappt ens göra planer för någon dag för jag får så mycket ångest över att behöva lämna mitt hus och låtsas vara glad. När jag inte tvingar mig till skolan (där jag ibland plötligt får tårar i ögonen och behöver stänga in mig på toaletten) isolerar jag mig på mitt rum och håller på att förlora mina vänner. Det är så extremt jobbigt, vad ska jag göra?
Nicole

BUP svarar:
Hej Nicole!
Tack för ditt brev! Det är bra att du kan göra saker efter skolan och också bra att du verkligen försöker fortsätta gå till skolan, även om det tar emot.
När man är så nedstämd som du beskriver är det lätt att isolera sig och tappa vänner. Det anses bra att försöka gå emot sin olust i dessa fall och försöka fortsätta hålla kontakt. Kanske kan du gå i skolan och träffa vänner, utan att försöka låtsas att direkt vara glad?
Du ska naturligtvis söka hjälp. Eftersom du är 15 år är det bra om dina föräldrar känner till dina problem och kan hjälpa dig.
Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med BUP där du bor, men även vårdcentralen kan hjälpa dig. Om du tycker att det är svårt att prata om dina problem med dina föräldrar kanske du kan ta kontakt med din skolkurator och berätta för hen hur du mår och be hen hjälpa dig så att du får hjälp.
Det är bra du skrev till oss och undrar vad du ska göra. För du har gått väldigt länge nu med alldeles för stora problem och det är verkligen på tiden du får hjälp att må bättre. Lycka till!