Mina kinder är väldigt röda
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har ett komplex det känns som att inte så många andra har. Mina kinder är väldigt röda, dem e alltid röda men blir särskilt röda när jag tränar, är nervös elr när det är kallt ute. Jag har alltid haft lite röda kinder men det har kommit mer på senare tid och det är först nu som jag faktiskt börjar må dåligt av det.
Jag har börjat undvika situationer där jag måste prata inför folk. Inte för att det är jobbigt på något sätt, det har jag aldrig tyckt, utan för att jag är rädd för att rodna och när jag väl rodnar rodnar jag ännu mer för att jag rodnar. Jag presterar även sämre på idrotten i skolan eftersom jag inte vill anstränga mig och bli röd. På fritiden går jag på dans vilket jag tycker är jättekul, men jag har ångest över danslektionerna och vågar inte ta ut stegen som förut, allt pga kinderna. Jag tycker det är kul att sminka mig, men ibland orkar jag inte/känner inte för det. Men jag kan liksom nt klara mig utan det. Jag känner mig verkligen begränsad, rödheten styr liksom mitt liv.
Jag har försökt googla runt, men allt jag hittar är saker som personer som är äldre än mig skrivit, Typ 30 . De snackar mest om rosacea och det kan tydligen inte diagnostiseras när man är yngre. Jag har varit hos läkaren för min acne. Så jag undrar om acnen eller om hormonförändringar som vid t.ex pubertet kan medföra rödhet i ansiktet, vad man kan göra åt det och om hur vanligt det är bland människor i min ålder.
Hallooon

BUP svarar:
Hej!
Vilken jättefin beskrivning du ger av ditt problem. Jag tror att många kan känna igen sig i dig även om du skriver att det inte är så många andra som känner som du. Det jag gillar i din beskrivning är hur bra du beskriver vad ditt komplex ställer till med.
Att låta bli att anstränga sig på idrotten, undvika att prata med folk, dans mindre livligt, den ständiga rädslan för att rodna, att känna sig begränsad etc. För det är ju precis det som är problemet, allt det du skulle vilja göra, men känner dig förhindrad till.
För om du har lätt att rodna är ju det egentligen inget problem eller fel i sig. Det är ju bara hur du är. Vi är olika och en del har lättare för att rodna än andra, det har med hudens tjocklek att göra.
Men saken är den, att om man som du har ett komplex så brukar man bli väldigt upptagen av det. Och ju mer du tänker på det och undviker saker du vill göra, ju större blir problemet. Till saken hör också att de allra flesta som har ett komplex, som ditt, förstorar upp sin rodnad, tror att den märks mer än den faktiskt gör. De som ser dig tänker förstås mindre på om du rodnar än vad du gör.
Du kan alltid göra experimentet att filma dig själv med mobilen före och efter att du till exempel gjort en del armhävningar. Kan du se någon skillnad? Tror du att någon annan skulle se skillnad?
Om det här är ett så pass stort problem att det hindrar dig att leva ett bra liv, kan du söka psykologisk hjälp på vårdcentral eller BUP.
Om du tänker att det är ett medicinskt problem ska du vända dig till en hudläkare.
Lycka till