Känner att jag tappat livslusten
Hej! Jag bara känner att jag tappat livslusten.. i skolan är det några killar som säger att jag går konstigt och int beordrade finnas. Och jag tänker inte berätta för mina föräldrar. Jag har däremot berättat för min lärare, men jag kommer inte säga till henne vilka det är som säger, för det känns bara dumt..  och det känns liksom som att dom som säger så har rätt eftersom varför skulle dom annars säga det?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver i slutet av ditt brev att det känns som de har rätt eftersom varför skulle de annars säga det.? Vi vet inte riktigt varför de säger det. Varför tycker en del om att vara taskiga? Varför tycker en del om att trycka ner andra? Varför vill en del bara retas? Svårt att veta.
Det är ganska vanligt och om det upprepas så brukar det kallas mobbing och är faktiskt inte tillåtet i skolan. Skolan har en skyldighet att hjälpa dig och det är bra att du berättat för din lärare.
Jag undrar lite över att du skriver att det känns som om de har rätt. Det är lätt i din ålder att vara känslig och lite osäker på sig själv, för när man är på gränsen att bli vuxen är det mycket som förändras ibland väldigt fort. Det finns många viktiga frågor som dyker upp. Hur ser jag ut? Tycker andra om mig?
En del blir väldigt osäkra på sig själv och då kan kamrater och jämnåriga betyda mycket. Om då några säger nedsättande saker är det lätt att ta det till sig och, som du, undra om det är något fel på dig. Varför skulle de annars säga så?
Och om du då känner att de har rätt så är det kanske inte konstigt att du tappar livslusten. Och om du känner att de har rätt blir det också väldigt svårt att bli arg på dem och se till att de slutar.
Men självklart har du samma rätt att existera som någon annan och varför ska du bry dig om några killar har synpunkter på hur du går? Du går väl som du vill och gör! Blir du inte arg på dem som säger sådana saker till dig? Känner du inte att de försöker trycka ner dig och få dig att må dåligt?
Jag tycker verkligen inte att du ska skydda dem utan i första hand dig själv! Så prata med dina föräldrar om hur du har det i skolan och jag tycker inte det är någon dum ide att berätta för din lärare vilka det är. Försök att stå upp för dig själv!
Om det känns som om du har svårt för det kanske du skulle kunna få hjälp av att prata med kuratorn på din skola? Lycka till!