Kan verkligen inte sluta pilla upp sårskorpor
Förlåt för att jag stör men jag håller på att förstöra mig själv helt. Jag kan verkligen inte sluta pilla upp sårskorpor och sen äta dom, jag vet att det är jätte äckligt men jag kan verkligen inte sluta. Jag har hållt på med detta sen jag var jätte liten, men då pillade jag upp sår som jag fått när jag lekte ellee liknande. Nu ger jag mig själv sår för att kunna pilla upp skorporna sen. Det brukar alltid bli rätt stora och djupa sår för då blir skorporna bäst. Jag brukar spendera timmar, typ 3-4  timmar per dag med att bara sitta och pilla och äta dom och det är så pinsamt och äckligt och jag skäms så mycket över det men jag mår ändå bra av det. Varje gång jag pillat klart gör jag alltid nya sår för att kunna ha skorpor i framtiden, det gör ont att karva upp huden, men att jag vet att det snart kommer bli skorpor får mig att bli så lugn och känna mig bra att smärtan är något jag inte bryr mig om. Såklart ser min kropp förjävlig ut, värst är benen, dom är så äckliga och fula, fulla med sår och ärr och jag har nästan slut på plats på benen. Jag vill verkligen sluta, men det har blivit som att andas för mig, det känns som att jag skule dö utan det. Det är så skamligt och äckligt att jag inte skulle våga berätta berätta för någon för det är verkligen vidrigt och jag hatar mig själv för att håller på som jag gör, jag är så vidrig.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev om ett problem som du inte är ensam om, men som det inte så ofta går att läsa så mycket om. Det är klokt att du skriver nu när det känns som att ditt pillande håller på att förstöra dig helt.
Att pilla och äta sårskorpor blir som ett slags tvång och precis som för dig beskriver många att det hållit på med det länge och att det inte går att sluta. Pillandet kan vara en del av ett välkänt fenomen kallat dermatillomani (på engelska ofta kallat skin-picking disorder).
Det utmärks av repetitivt och tvångsmässigt hudpetande vilket orsakar skada i huden. Med hudpetande menas petande, plockande, pillande, rivande eller skadande av huden.
Petandet kan föregås av en rad olika känslor, exempelvis en upplevelse av ångest eller sysslolöshet. Vissa personer upplever en inre spänning som släpper i och med petandet. Petande kan utföras såväl automatiskt som medvetet. Vanligen förekommer det inte i närvaro av andra personer utan är något man gör när man är själv.
På BUP är vi vana vid att möta personer med skamfyllda tvång och vi känner till att det kan vara så som du har det. Du kommer att mötas av förståelse, ingen kommer att tycka att du är vidrig. Det går att närma sig det som känns jobbigt att prata om på olika sätt.
Du måste inte säga något direkt, men att våga börja prata är att komma närmare hjälp. Det går till en början att prata om att du har ett tvångsmässigt beteende som du inte kan sluta med och som du skulle vilja ha hjälp med.
Du kan, om du känner att du behöver, säga att det känns svårt att prata om men att du vill börja närma dig det. Det viktiga är att du känner att du kan få stöd för att få till en förändring och det är svårt på egen hand.
Om du bor i Stockholmsområdet så finns dessutom en särskild mottagning som heter "OCD och relaterade tillstånd" som är en del av BUP i Stockholm. De är specialiserade på bekymmer liknande de du beskriver. Du kan läsa mer om mottagningen här. Behandling går lite kortfattat beskrivet ut på att hitta sätt att gå emot impulsen att pilla.
Tveka inte, det finns bra hjälp att få!