Mina föräldrar trycker ner mig
Min mamma och pappa trycker ner mig hela tiden och det är så jobbigt att ta emot och jag vet inte vem jag ska vända mig till om mina föräldrar hatar mig.
ledsen ungdom

BUP svarar:
Hej Ledsen ungdom!
Att känna att man blir nedtryckt hemma är verkligen en svår sak. Föräldrars uppgift ska ju vara att stötta och även när de behöver sätta gränser eller när man tycker olika- göra det med kärlek och respekt. Ändå funkar det inte alltid. Då kan man få hjälp för att det ska kunna bli bättre. Du är inte ensam om att ha det jobbigt med sina föräldrar.
Att du är ledsen över hur du har det tillsammans med dina föräldrar, när det känns som att de hatar dig, låter inte ett dugg konstigt. Det låter som att du har försökt att stå ut, men att ledsenheten är ett tecken på att du gjort nog av det och att du behöver hjälp.
Tror du att dina föräldrar också tänker att ni behöver hjälp? Ibland kan det faktiskt gå att säga till föräldrar att man är ledsen och vill gå och prata med någon för att det ska bli bättre. Föräldrar kan hålla med om det och tycka att det är bra att de får mer hjälp.
De kanske inte riktigt har fattat hur det blir för barnet, men kan vara kloka när de får veta mer. Andra föräldrar är osugna på att prata om hur det blir hemma och kan behöva få veta lite mer innan de vågar eller kan tänka sig att prova.
Att prata med någon utomstående kan vara bra för att komma fram till hur du ska göra med dina föräldrar.
På Bris arbetar kuratorer med att stötta barn och unga. Till Bris går det att ringa på telefonnummer 116 111 eller chatta, då får du möjlighet att prata på ett sätt som du inte kan med BUP, så här via mejl.
Det går bra att vara anonym när man kontaktar Bris. Du kan läsa mer om deras öppettider och annat på deras hemsida. De har ett forum där ni som är unga kan ta upp olika ämnen, t ex problem med föräldrar, och få stöd av varandra. Kolla in Bris.se
Du kan också prata med någon vuxen i din närhet om att du känner dig ledsen hemma. Det kan vara en lärare, en kompis förälder eller en släkting. Att prata med någon ska kännas stöttande för dig. Så kom ihåg att om de inte känns bra så kan du vända dig till någon annan. Ibland hittar man inte rätt direkt.
Ta hand om dig!