Vad ska jag göra för att må bättre?
jag har grova självmordstankar och mår inte bra. Jag har typ inga vänner för jag mår så pass dåligt så dom flästa har lämnat mig, jag vågar inte snacka med mina föräldrar för dom skulle bara skratta åt mig. Jag har värkligen ingen att prata med, jag & min syster har världens sämsta relation hon har liksom kallat mig "ful,tjock,äcklig,hora" osv, vad ska jag göra för att jag ska må bättre..?
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Det låter som att du hamnat i ett ensamt läge. Du behöver någon att prata med. Tillsammans med någon kan du dela dina tankar och bara det brukar göra att svåra saker känns mer hanterbara. Men även att man tillsammans kan hitta lösningar. Att vara ensam med sina tankar gör lätt att man går i samma mönster utan att komma ur dem. Jag vet inte så mycket om vad det är som gör att du har självmordstankar - men vad än det handlar om så behöver du någon att prata med.
Det din syster säger till dig är verkligen hårda ord, inte konstigt att det blir sårande. Det låter som att ni hamnat helt fel med varandra. Går det att säga till din syster att du blir ledsen av hennes ord? Skulle det ens hjälpa? Mår hon dåligt så att det vore bra om hon kunde få hjälp för egen del?
Kan dina föräldrar stötta dig på något sätt när hon säger så där? Ibland kan hela familjen behöva hjälp för att fungera bättre ihop. Det brukar kallas familjebehandling och det finns både inom socialtjänsten och BUP beroende på vad det är man behöver hjälp med lite mer exakt. Många tycker att det hjälpt, både föräldrar och barn.
Fundera över om det finns någon vuxen i din närhet som du skulle kunna vända dig till för att berätta om hur du mår. Jag vet ju inte hur det ser ut med folk omkring dig. Det kan vara en lärare, släkting eller någon klasskompis förälder som du känner förtroende för. På skolor finns också en skolkurator som finns till för elever som mår dåligt. Till skolkuratorn kan man komma och berätta om saker som tynger en och tillsammans prata om vilken hjälp som kan vara bra. Om det vore bra med en insats för hela familjen eller mer inriktad på dig.
På Bris finns kuratorer som är till för barn och unga som behöver prata med en vuxen. De finns tillgängliga på chatt och telefon vissa tider. Deras telefonnummer är 116 111 och det går bra att vara anonym. Samtalet syns inte heller på telefonräkningen. Läs mer om hur du kan kontakta dem på deras hemsida bris.se. Det är en mycket bra början om det som jag skrivit här ovanför känns svårt.
Att prata och ta mer hjälp är det du behöver göra!