Mamma är så sjuk och jag orkar inte med skolan
Hej!
Jag är en tjej som går tredje året på gymnasiet vilket innebär stort fokus på betyg och gymnasiearbete m.m. En vän till mig fick tillsammans med mig ett slags uppdrag som vi skulle ha som gymnasiearbete vilket har inneburit resande för att fotografera (vi går media). Förutom detta är min mamma sjuk i cancer sen 3 år tillbaka och har nu inte lång tid kvar. Jag har tappat all fokus i skolan och i och med gymnasiearbetet missade vi 2 skolveckor, och jag har ännu inte kunnat ta igen allt jag har missat. Har lämnat in ytterst få uppgifter samt fått mitt första F någonsin, på ett prov. Jag kan liksom inte göra det jag måste, jag kan bara stirra blankt både när jag är i skolan och hemma och mår inte längre bra av att vara i skolan. Jag får panikattacker näst intill varje kväll när jag släcker lampan för att lägga mig samt har brutit ihop i skolan för varje nya uppgift vi har fått. Utöver det håller jag på att ta körkort och ska plugga in all teori på 2 veckors tid. Jag tror att jag håller på att gå in i väggen och jag vet inte vad jag ska göra. Min vän smsade min mentor om mig för 2 veckor sen och han sa att han hade fått samma uppfattning och skulle kolla på detta noga, men han verkar typ ha glömt bort det. Min kontakt på BUP samt skolkurator verkar dessutom inte fatta allvaret i detta.
Vad ska jag göra? Jag är så himla rädd för att jag har gått in i väggen...
:(

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om du försöker att klara av att göra väldigt mycket medan du sänder signaler till dig själv att du inte orkar utan behöver stanna upp. Kanske att panikattackerna och koncentrationssvårigheterna betyder att du inte kan fortsätta i den takt du nu har.
Jag tror att mammas sjukdom och sorgen över det som håller på att hända påverkar dig hela tiden. Ibland kan man försöka att hålla kvar alla aktiviteter och vardagssysslor för att inte överväldigas av svåra känslor. Det kan vara bra för att det också håller en kvar i vardagslivet, men det är inte alltid det fungerar och är bästa sättet.
Sorg är något som inte alltid går att skjuta undan, den finns där ändå och gör sig påmind.
Du behöver ha lite förståelse och medkänsla med dig själv och minska dina krav på vad du ska klara av. Det låter på din beskrivning som att de runt dig inte heller riktigt förstår att du behöver hjälp med det nu. Det kanske är så att du är så kapabel och alla (inklusive dig själv) är så vana vid att du ska klara allt att de inte riktigt ser varningssignalerna.
För dig kommer paniken när du blir ensam på kvällen och kanske sänker garden en aning.
Kan du visa det här brevet för din skolkurator? Du behöver sätta dig ned med lärare och kurator och gå igenom vad du behöver göra nu och vad du kan vänta med. Det är svårt för dig att göra själv när du är så pressad - de behöver hjälpa dig att prioritera.
Du har börjat lyssna på din kropps signaler och det är klokt. Nu handlar det om att ta nästa steg och få dem omkring dig att lyssna och förstå.