Är rädd för att säga hur jag mår till min mamma
Hej, Jag var förut väldigt deprimerad och berättade aldrig för mina föräldrar vilket ledde till gråta mig till sömns, att jag skar mig och hade självmords tankar. men det gick över och under kanske 3 månader mådde jag väldigt bra!
Men just nu är det väldigt svårt hemma. Min pappa är i häktet för att han och min bonus mamma bråkade men jag vet inget mer än det och som du kan förstå orsakar det väldigt mycket stress. Jag och min mamma är båda väldigt ledsna och bråkar nästan varje kväll nu, mer stress. Min skola är väldigt krävande och det går inte bra just nu vilket såklart påverkar ännu mera stress. Jag är rädd att jag ska må dåligt igen och att det blir värre än förra gången..
jag är rädd för att säga hur jag mår för min mamma, så kan man prata med någon utan att behöva prata med förälder direkt? Tänkte om man skulle kunna prata med någon sen när man är redo säga till föräldrar?
-Kanashii

BUP svarar:
Hej –Kanashii!
Tack för ditt brev där du så tydligt har beskrivit hur din situation ser ut. De områden som stressar dig är alla för sig nog så svåra.
Du och din mamma blir ledsna över hur det är och jag gissar att ni också känner er maktlösa när det gäller din pappa. Kanske får du inte träffa honom under häktestiden?Du undrar naturligtvis vad som har hänt, och är orolig för hur det kommer bli framöver.
Har du någon kontakt med din bonusmamma - skulle det vara till hjälp för dig?
När man är ledsen, som både du och din mamma är, så kan det lätt bli bråk. Ja, det låter konstigt, men starka ledsna känslor bygger upp spänningar som kan visa sig som utbrott i stället. Och utbrott kan uppfattas av andra som ilska, och om de möter en annans ledsenhet och ilska, så blir det bråk.
Skulle det vara möjligt att prata med mamma om varför det blir bråk när ni båda är ledsna? Sånt prat kan man förstås inte ha när man är arg och upprörd, då blir det bara mer bråk. Det måste man prata om när det är lugnt och man är sams.
Jag undrar varför du är rädd för att säga till din mamma hur du mår? Tror du hon blir arg? Eller mer ledsen? Du har skrivit ett så rakt och fint brev så jag tror att du skulle kunna säga precis så enkelt och rätt fram som du skrivit till oss.
Men om det känns för svårt så fullfölj din goda tanke att prata med någon annan än föräldrarna just nu. Så att du senare kan få hjälp att prata med föräldrarna.
Det finns kanske någon släkting, granne, kompis förälder eller någon annan som skulle kännas bra att tala med?
Du har också skolkuratorn som är en bra professionell person som är lätt att nå och som har tystnadsplikt.
Med tanke på dina tidigare svårigheter så tänker jag att du sedan behöver BUP-hjälp för att på ett hållbart sätt få hjälp under den här tiden.
Du skulle också kunna vända dig till ungdomsmottagningen där du bor, dit kan du komma själv utan att din mamma följer med.
Genom att du tagit dig igenom dina tidigare svårigheter så är det tydligt att du har bra egna styrkor. Använd de styrkorna tillsammans med professionella vuxna den här gången. Då ger du dig själv en chans!