Vill inte dö men blir så impulsiv när jag får ångest
Hej,
Jag har mått dåligt ett tag nu, känner mig nere hela tiden och finner ingenting kul längre och vill helst bara försvinna. Lite senare kom en massa ångest, krafitg ångest då jag verkligen bara vill dö som varar rätt länge också. Innerst inne vill jag nog inte dö, för då hade jag redan tagit livet av mig.
När jag får stark ångest så blir jag så impulsiv, jag vill bara bli av med ångesten på alla sätt som det går, vare sig det är med hjälp av alkohol, droger, skada sig eller något annat sätt. Just i det läget vill jag bara bli av med ångesten. När jag får ångest så vill jag som sagt dö. Jag vill i det läget verkligen dö, jag tänker att dö är det enda sättet att bli av med ångesten förevigt och slippa det.
Men som jag tidigare skrev så tror jag inte att jag helt och hållet vill dö. Anledning till att jag skriver hit är för att jag är så desperat just nu, då jag känner att jag inte kan vara hemma, för att vi har skjutvapen här. Min pappa har vapenlicens, så det är lagliga vapen, men han och mamma jobbar utomlands just nu, och kommer inte hem på ca 3 veckor och dom vet inget om att jag mår dåligt. Om jag får tillräcklig ångest så är jag rädd att jag kanske kommer skjuta mig själv. För några dagar sen lekte jag med tanken, för jag hade sån ångest som gjorde att jag kräktes och kunde knappt stå på benen och så kom tankarna och jag letade rätt på ett vapen, men jag sköt mig ju inte utan mest bara hade den mot huvudet utan att trycka av. Nu fattar jag vad som kunde ha hänt, vilket leder till att jag får ännu mer ångest på grund av väntan på ångest. Jag har inte sovit på 2 nätter eftersom jag inte har varit hemma på den tiden utan spenderar tiden utomhus för jag är verkligen rädd att jag kommer ta livet av mig. Jag vet inte vad jag ska göra, jag har ingen att vända mig till, inga släktingar, inga vänner, ingen. Snälla hjälp mig.

BUP svarar:
Hej!
Du, det låter som om du är farlig för dig själv just nu. När man försöker självmedicinera med alkohol och droger så minskar det också motståndskraften mot att handla impulsivt. Men även sömnbrist gör att man inte kan tänka klart, utan att det bara snurrar och då blir det bara samma negativa tankar som bekräftar sig själva. Om du inte sover så får du svårt att stå emot ångesten.
Du behöver hjälp direkt. Jag tänker att du skulle behöva söka till BUP och dit har du möjlighet att söka akut alla tider på dygnet och det ska du absolut göra eftersom det finns risk för att du kan skada dig själv. Adress och telnr till närmaste mottagning kan du hitta här på förstasidan.
Men, jag vet inte var du bor och om det känns möjligt för dig att göra det.
Du kan också ringa akut till Självmordslinjen telefon 90101 som svarar dygnet runt. Du kan berätta om dig själv, hur du har det och få hjälp hur du kan göra för att göra något åt din situation.
Du behöver höra en annan människas röst, ångesten får fritt spelrum när du är helt ensam. Att prata med någon kan kännas som ett uttjatat råd men när man mår så dåligt som du gör så är det en livlina. Det kan göra att man får nya tankar och ser nya vägar.
Jag förstår det som att du inte berättat för någon om hur du har det. Jag vet inte något om dina föräldrar eller vad som gjort att du valt/inte förmått berätta för dem hur dåligt du mår.
Du borde inte vara ensam i det här läget.
Om det är möjligt för dig så sänd en signal att någon borde komma hem, jag säger om det är möjligt för jag förstår att du väl har dina skäl till att inte ha berättat. Men kan du ge dem en chans så gör det.
Det är så viktigt att du söker hjälp direkt nu när det känns som allt rasar över dig. Var rädd om ditt liv, försök att ta det timme för timme. Ring det första du gör och låt den som svarar få en chans att förstå hur du har det.
Det finns hjälp. Låt inte ångesten förstöra ditt liv. Du har kraft, du vill leva och du har skrivit det här brevet, du har styrkan inom dig att ringa och ta hjälp.