Är rolig och öppen – och samtidigt så stressad och rädd
Hej jag är en tjej och jag är 13 år. Jag tror att jag lider av någon sorts stress eller panikångest. Tex när oväntade saker händer stressar jag ut och börjar gråta och skaka och vet inte var jag ska ta vägen och när mina kompisar i fråga sätter mig händer samma sak och jag isolerar mig. Jag blir deprimerad och vill bara vara själv. Men det konstiga är att jag gillar att träffa helt nya människor och är en väldigt rolig och öppen person men jag har väldigt väldigt svårt att tillexempel gå till ica för att jag är rädd att det står någon där som jag sätt förut och då säger min hjärna åt mig att springa. Jag vet inte va det är för fel på mig och jag behöver hjälp :((

BUP svarar:
Du beskriver olika sidor av dig. En sida som är öppen för nya människor och rolig, och en annan som blir stressad och reagerar starkt och ”konstigt”. Det behöver inte vara fel på dig för det. Vi alla människor har olika sidor i oss och hanterar olika saker olika bra vid olika tillfällen i livet. I vissa situationer känner man sig trygg och stark, och andra situationer gör oss rädda och osäkra. Det kan bero dels på situationen, men också hur vi mår i övrigt, hur vi sovit, ätit, om vi är stressade… Det svåra blir om de här jobbiga och ”konstiga” lägena påverkar ens vardag (skola och kompisrelationer) för mycket, och gör att man t ex isolerar sig.
Jag tänker att många barn och ungdomar känner sig jättestressade såhär i terminsavslutningstider. Det kan vara prov och avslutningar och läger och utflykter och många saker som händer. Det kan göra att man kanske sover mindre eller sämre, vilket i sin tur gör att man känner sig ännu mer stressad. Och mår man inte riktigt bra, så kan det lätt bli så att det känns som att man bar inte ”orkar” och gärna drar sig undan (vilket kan göra att man mår ännu sämre).
Jag sitter och funderar på vad mitt bästa råd till dig är… och det blir nog ändå: Prata med någon om det du känner. När man berättar för någon, så sätter man ord på det man tänker och känner, vilket kan göra att det blir tydligare även för dig. Att förklara för någon så att den förstår, kan göra det lättare för en själv att förstå. Att sätta ord på det som känns som ”den stora svarta klumpen”, kan göra att den där klumpen minskar.
Så prata med nån! Föräldrarna är i många fall jättebra att prata med, de fattar ofta mer än vad man tror. Eller någon annan vuxen i din närhet. Eller besök ungdomsmottagningen. Ibland kan det räcka med att bara prata lite och få pepp, och då kanske du kan gå in på tjejzonen.se och chatta med en ”storasyster”.
Och du, glöm inte att äta bra och sova ordentligt och röra på dig då och då.
Och vila och njut av sommaren!
Lycka till!