BUP tog inte emot
Hej!
Jag har mått allmänt psykiskt dåligt i stort sätt sen början av högstadiet. I vissa perioder har jag inte ätit, andra har jag bara struntat i allt men vissa tider har jag skadad mig själv fysiskt på olika sätt.njag har också haft en ihållande ångest och oro/stress så lämge jag kan minnas.
Jag berättade inte detta för någon förän ca ett halvår sen. Jag gick till en kurator på ungdomsmottagningen och efter första mötet så tyckte den kuratorn att mitt fall var allvarligare än vad någon på umo kunde hjälpa. Hon ringde till min pappa och sa till honom att ringa bup och bland annat säga att en kurator hade sagt till honom att göra det. Jag var lättad men samtidigt jätterädd eftersom jag äntligen skulle få hjälp men visste inte vad min pappa skulle säga/tycka.
När vi väl ringde bup så fick vi inte svaret vi trodde att jag skulle få. Jag hade blivit tillsagd att bup skulle ta in mig på ett bedömningsmöte för det gör de alltid. Men de tyckte inte att jag behövde prata med någon på bup, de tyckte att kuratorn på bup räckte för mig.
min fråga är då hur bup kan avgöra det och säga så utan att ha pratat ens ett ord med mig. Jag hade gått i flera år och verkligen velat samt behövt hjälp drån bup men sen säger de att jag inte behöver det när både jag och kuratorer tycker att jag borde kontakta bup. Jag undrar vem det är som gör såna beslut när de inte har träffad den i fråga? Jag förstår att bup är väldigt högt belastat, men en bedömningstid borde väl iaf gå att fixa?
SirWille

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du haft otur och det är bra att du undrar lite över vad som hände. Det är många som ringer och vill ha tid på BUP och en del sortering sker redan när någon ringer och vill ha tid - vilket troligen inträffade när din far ringde. De på BUP gör då en bedömning utifrån de uppgifter din far lämnade och de bedömde troligen då att det inte var så allvarligt att du behövde komma till BUP utan att den kontakt du redan hade skulle vara tillräcklig. Kanske hade resultatet blivit annorlunda om du berättat eller om din kurator skrivit en remiss. Det kan jag inte veta. Vad kan du nu göra?
Jag tycker att du går tillbaka till den kurator du först mötte och berättar vad som hänt. Ni kan då bestämma om hon ska skriva en remiss där hon beskriver varför hon tycker du ska få en BUP kontakt eller ni kan bestämma att du fortsätter träffa henne. Eller du pratar med din pappa och ber honom ringa upp BUP igen och att han berättar att BUP:s beslut är alldeles fel och att ni vill att de även ska prata med dig för att få en mer fullständig bild av dina problem.
Det kan du göra i telefon eller att ni får ett möte på BUP. Jag tror det hela kommer att lösa sig på ett bra sätt oavsett hur utgången blir. Bara du känner att BUP har tagit dig på allvar och du förstår deras motivering. Lycka till!