Tänk om de tycker jag är löjlig?
Hej...
Jag är ledsen hela tiden, får enorm ångest av allt och mår allmänt dåligt. Jag skär mig ganska mycket också. Men vad är egentligen grejen med det? Det skadar ju ingen annan så varför skulle det spela så stor roll egentligen? Jag skär mig ju inte livshotande heller även om jag funderat på det några gånger...
Men saken är den... Jag är osäker på om jag borde prata med någon. Jag vet liksom inte hur det går till eller så. Jag vill inte heller prata med nån skolkurator eller så. Jag vill prata med någon, få hjälp och så, men om det är i skolan eller med mina föräldrar känns det för... Jag vet inte... Jag kanske skäms för att jag mår dåligt? Jag vet bara inte vad jag borde göra och allt känns så förvirrande. Jag vågar inte berätta för nån. Tänk om de tycker att jag är löjlig eller så?
Creep

BUP svarar:
Hej Creep,
Du mår riktigt dåligt och det är väldigt klokt av dig att fundera över om du borde prata med någon. Mitt svar blir att ja, det bör du absolut göra. Man ska verkligen inte ha det så jobbigt som du har.
Att må dåligt betyder inte att man är en dålig människa som behöver skämmas. Man kan snarare jämföra dåligt mående med någon sjukdom, till exempel halsont (som ibland behöver behandlas) eller blindtarmsoperation (som oftast måste behandlas). Och de flesta människor mår dåligt någon gång under livet.
Jag undrar över hur du har det annars, till exempel hur din kontakt med föräldrar och med kompisar ser ut? Jag har svårt att svara mer utförligt när jag inte vet om det kan finnas något särskilt som gör att du mår dåligt.
Menar du att det blir skämmigt att berätta för någon som du känner (skolan, föräldrarna) för att de skulle kunna tycka att du löjlig? Det tror jag inte alls att dom skulle tycka. De har ju redan en uppfattning om vem och hur du är, de gillar dig och att du mår dåligt ändrar inte på det.
Men dina föräldrar skulle nog bli bekymrade. Det troligaste är att de först skulle vilja prata mer med dig och sedan hjälpa dig att få kontakt med någon på BUP. För skolkuratorn är det vanligt att eleverna har sådana svårigheter och hen kan också hjälpa till att kontakta föräldrarna och BUP.
Om du tycker det är svårt att berätta så kan du gärna visa upp brevet som du skrivit till oss.
Du kan också besöka BRIS hemsida där du kan prata med en vuxen (anonymt) och chatta eller gå in på Tjejzonen och få kontakt med andra. Jag skickar också med några texter som jag tror är bra att läsa.
Så dra dig inte för att prata med dina föräldrar så att dom förstår hur du har det, lycka till!