Kan man bara gå till bup för att få medicin?
kan man bara gå till bup för att få medicin? gillar inte att prata om mig och med andra. mår sämre av det och behöver verkligen ångestdämpande, sömntabletter och antidepressiva. kan jag slippa ha massa möten?
har gått på några möten men inget funkar

BUP svarar:
Hej!
Nej, du måste nog prata om dig själv om du vill ha hjälp. Hur ska de annars veta vilka som är dina problem och vilken behandling som passar dig? Jag vet inte vad för slags möten du varit med på men antagligen vill de du ska vara med eftersom det är dig det handlar om och dina synpunkter är viktiga.
Men kanske är det något som gör det extra svårt för dig att vara med? Kanske har du svårt att prata när det är flera personer närvarande eller kanske har du svårt att prata om dina problem?
Det finns människor som närmast får panik om de ska vara med på ett möte och andra som mår dåligt på andra sätt. Är det så för dig? Om du nu har kontakt med BUP eller tänker ha det då tycker jag att du ska berätta för någon på BUP att det är svårt för dig och att du mår dåligt av det. Det är viktigt att du kan berätta om det så att de du möter förstår din svårighet. Kanske kan de då ordna så du slipper mötena eller göra så det på annat sätt blir bra för dig. Kan du prata med dina föräldrar om detta problem? Kanske kan de hjälpa dig så att en kontakt med BUP blir lättare om de kan förmedla din svårighet att prata om dig själv?
Det är inget ovanligt problem så jag tror du kommer mötas av förståelse och jag hoppas inte detta ska hindra dig ta kontakt med BUP om du har mycket ångest.