Jag har mått dåligt hela mitt liv
Jag hat gjort 5 tester och alla säger att jag har depression och behöver hjälp. Ska jag lyssna? Jag har mätt dåligt hela mitt liv men det har blivit värre. Min mamma har aldrig trott på mig innan när jag försöker berätta så kan inte säga något nu. Har gått till BUP två gånger förut men dom sa att allt va bra men då va jag så liten så jag förstog inget och kunde inte berätta varför jag gjorde vissa saker och mådde på ett visst sätt. Vad ska jag göra och hur utan att min mamma får reda på det innan jag vet säkert hur jag mår?
Michelle

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det kan lätt bli så att om man mår dåligt och berättar det och den andre inte tror på det man säger -  då kan man börja ifrågasätta sig själv och bli osäker på om man faktiskt mår dåligt.
Om detta händer flera gånger kan man bli väldigt osäker på hur man själv mår. Om du blir så osäker då kan nog tester vara bra när de bekräftar vad du själv känner. Men tester som man gör själv ger inte lika säkra resultat som när en läkare eller annan vårdpersonal ställer diagnos. Men du ska absolut lyssna! Jag tycker att du ska gå och prata med någon om hur du mår. Om du absolut inte vill berätta för din mamma innan du är mer säker då tycker jag att du ska ta kontakt med din skolkurator. Det är enklast. Du skulle också kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Du skulle också kunna chatta på Tjejzonen och få en del stöd och hjälp när du nu mår dåligt utan att din mamma får reda på det.
Lycka till och hoppas du får kontakt med någon som lyssnar på dig!