Hur komma ur den onda cirkeln?
Hej! Jag är 14 år och har haft självskadebeteende. Jag har fått "diagnosen" deppresion och jag går idag hos psykolog men mår inte bättre av det. Jag tar inga mediciner för depressionen eller nått sånt. Jag får återfall ganska ofta och vill skada mig mer men har klarat mig undan ganska bra. Jag orkar inte må dåligt längre och det känns som jag påverkar alla i min omgivning med detta, att dom också mår dåligt. Jag har börjat skita i skolan mer och mer för jag har liksom ingen ork kvar. Jag har ofta tankar om "varför lever jag" "hur ska jag ta mitt liv?" Jag orkar inte må sähära längre och jag tänker varje dag under dom "återfallen" jag får snart är jag inte kvar på jorden för jag orkar inte mer. Känner mig tom, hopplös, orkeslös. Det jag älskade förut är inte kul längre liksom. Vill bara ha hjälp, att komma ur denna "onda cirkeln".
LMN

BUP svarar:
Hej LMN,
Tack för ditt fina brev. Du har verkligen jobbiga tankar men det är starkt av dig att ofta kunna hålla emot och trots allt gå till skolan. Nu skriver du att det känns som att krafterna håller på att ta slut, och jag förstår hur viktigt det är att du får hjälp.
Du går hos en psykolog, hur blir det? Något har inte fungerat, det är viktigt att förstå vad det var. Kan du berätta om dina tankar och hur det känns? Psykologen behöver förstå vad som händer ”inuti” dig för att kunna hjälpa.Vore det lättare för dig med en annan psykolog?
Även om man fastnat i en ond cirkel så går det att ta sig upp och det finns olika sätt att komma ur en depression. Du skriver att du inte tar mediciner, är det något som ni pratat om? Allt som dyker upp är viktigt att prata om, även om det kanske inte verkar så för dig.
Jag hoppas du kan samla ihop krafterna och vara alldeles ärlig med din psykolog. För det är möjligt att komma tillbaka till det du älskade förut.